tirsdag den 21. august 2012

Jordbærtærte

Hej derude!
I lørdags havde vi gæster, så jeg gik i køkkenet og bagte en jordbærtærte. Den var super lækker, men ikke ligefrem sund. Hæhæ...
Her er opskriften:

Mørdej:
150 g mel
100 g smør
50 g sukker
1/2 æg

Fyld:
100 g smør
100 g sukker
100 g revet marcipan
1/2 æg

100 g smeltet mørk chokolade

Creme:
2 1/2 dl mælk
1/2 pose kagecreme
2 1/2 dl piskefløde
evt. lidt vaniljesukker

500 g jordbær

1. Ælt ingredienserne til mørdejen sammen og stil den i køleskabet.
2. Rør smør og sukker sammen, tilføj marcipan og det halve æg.
3. Ælt mørdejen igennem, rul den og læg den i en grundigt smurt tærteform.
4. Smør marcipan-massen på enten med en ske eller med hænderne.
5. Bag kagen ved 200 g i 20-25 min.
6. Lad kagen køle af, og pensel den derefter med det smeltede chokolade.
7. Rør mælk og kagecreme sammen. Stil det koldt til det er tykt.
8. Pisk fløden og vend det i kahrcremen. Evt. sammen med lidt vaniljesukker.
9. Fordel det på kagen og stil den koldt til den skal serveres.
10. Pynt til aller sidst med jordbær

Tips:
- det er MEGET vigtig at du smører formen ordentligt. Den sidder let fast i formen hvis den ikke er smurt ordentligt.
- denne opskrift er til én tærteform.
- det kan være en god idé kun at lave halv portion creme, da det bliver til ret meget.
- kagen kan også laves med andre bær og andre frugter. Fx. blåbær.

Bon appetít!

5 kommentarer:

  1. Så dejlig en blog du har dig! :-)
    Knus- kathrineedwards.blogspot.dk

    Følg mig på bloglovin, det ville gøre mig glad! :-)

    http://www.bloglovin.com/blog/3642392/?claim=ef8q9wypv7h

    SvarSlet
  2. Følger forresten også dig nu! :-p

    SvarSlet
  3. Det kunne da godt være, at man skulle prøve den d:
    Kig meget gerne forbi min og min venindes blog,
    fashionisthething.blogspot.com

    knus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er i hvert fald super lækker!

      Slet