onsdag den 26. december 2012

Brunkager




Endnu en lidt forsinket juleopskrift, men jeg synes altså ikke at i skal snydes.

Denne opskrift på brunkager er taget fra Mette Blomsterberg, der laver de lækreste kager! Jeg har bare udeladt den syltede appelsinskal, da jeg ikke bryder mig så meget om det. Vi lavede også kun halv portion af den nedenstående opskrift, og der blev to fyldte bageplader.

250 g. smør
125 g. lys sirup
250 g. farin
2 tsk. potaske
1 spsk. koldt vand
3 tsk. stødt kanel
1 tsk. stødt nelliker
2 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt allehånde
60 g. syltet appelsin i tern
25 g. usaltede pistacie kerne
150 g. hele mandler
500 g. hvedemel

  1. Smør, sirup og farin smeltes ved middel varme til det hele er smeltet sammen, og tages derefter af varmen.
  2. Kanel, nelliker, ingefær, allehånde og hvedemel blandes i en skål.
  3. Tilføj mandler, appelsin og pistacie.
  4. Opløs potasken i en kop med vandet og tilføj det.
  5. Bland skålens indhold (de tørre ingredienser) og grydens indhold (de våde ingredienser) og rør det til det er en ensartet dej.
  6. Dejen puttes i en beholder, der er foret med bagepapir på både bund og sider. Pres dejen ned så den er plan og fylder det hele. Dækkes med bagepapir og stilles derefter på køl.
  7. Skær den nu kolde dej ud i lige brede "baner" og skær hver af dem til tynde skiver
  8. Bages på en bageplade med bagepapir ved 180 grader i 9-12 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar