onsdag den 23. januar 2013

Hindbærsnitter




I søndags var min familie og jeg ude for at besæge min oldemor, og vi var derfor gået i køkkenet for at bage lækre hindbærsnitter til at tage med. De smagte virkelig dejligt - meget bedre end dem man kan købe ved bageren. Vi skar dem ud i det der ca. svarer til en halv "normal" hindbærsnitte, men jeg tænker at hvis man gør dem endnu mindre, kunne de også være en lækker værtindegave. Opskriften er forresten taget fra Mette Blomsterberg.

Smørdej:
1/2 vaniljestang
70 g flormelis
150 g stuetempereret smør
250 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1/2 dl. vand

Fyld:
Et glas god kvalitet hindbærmarmelade

Glasur:
Ca. 200 g. flormelis
En anelse vand

Drys:
Det krymmel du nu bedst kan lide. Fx. tivoli-krymmel

  1. Flæk vaniljestanden på den lange led og skrab kornene ud med en lille kniv. Tag ca. en spiseskefuld af flormelisen og mas det sammen med vaniljekornene, så kornene skilles ad og ikke er en klistret klump (hvis I har set Det Søde Liv i fjernsynet, ved I godt hvad jeg taler om)
  2. Vaniljen æltes sammen med det resterende flormelis, smør, hvedemel og bagepulver.
  3. Der tilsættes vand og dejen æltes smidig og glat.
  4. Stil dejen i køleskabet i en halv times tid, inden den skal rulles ud.
  5. Tag dejen ud af køleskabet, og rul den til 2 rektangler. Disse skal være samme størrelse, så nøjagtigt som det overhovedet er muligt. Det er nemlig disse to der skal lægges oven på hinanden. 
  6. De to dej-rektangler ligges på bageplader beklædt med bagepapir og bages 10-12 min ved 200 grader. De må gerne virke en smule "halvbagte".
  7. Efter afkøling ligges de sammen med hindbærmarmeladen, og toppen stryges med tyk glasur, hvorefter krymlen bliver drysset over.
  8. Skær med en skarp kniv til passende snitter.
Giveaway HER

I made these delicious cakes in the weekend. I can't translate the recipe, I hope it's okay.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar