mandag den 11. februar 2013

Fastelavnsboller





I går var det Fastelavns Søndag, så min mor og jeg blev enige om at vi hellere måtte bage nogle fastelavns boller. Jeg er fuldstændig pjattet med fastelavns boller, og disse blev særdeles vellykkede. Det er noget af det hyggeligste med sådan noget nybagt bagværk, en kop kaffe eller the, ild i brandeovnen og familie-hygge. Så er det pludselig ikke så slemt med de kolde frostgrader og sne.

Opskriften er taget fra Arla, og skulle oprindelig laves med fyld af marcipan og æble, vi valgte bare at fylde dem med en lille klump nugat og lidt chokolade. Hvis i vil lave dem med det originale fyld, kan I se opskriften på det HER.

Her er opskriften på selve bollerne, der giver ca. 16 boller:

1 dl. mælk
50 g. gær
125 g. blødt smør
1 æg
4 spsk. sukker
375 g. hvedemel
  1. Mælken lunes i en gryde ved svag varme, til den er lillefingervarm
  2. Derefter hældes den i en skål og gæren opløses heri.
  3. Smør puttes i, i små klumper sammen med æg, sukker og mel. Husk at tilsætte mel lidt ad gangen så du hele tiden har føling med dejen.
  4. Dejen æltes så den er helt ensartet og glat, og stilles derefter til hævning i ca. 1 time et lunt sted med et klæde over.
  5. Dejen deles i passende bolle-størrelser og rulles ud.
  6. Det valgte fyld (chokolade, marcipan, nougat, marmelade, frugt osv.) puttes på midten og den lukkes derefter.
  7. Lad dem efterhæve med et klæde over i ca. 45 min. Pensel dem derefter med lidt mælk for at give dem en flot overflade.
  8. Bag dem ved 225 grader i ca. 10 min eller til de er let gyldne.
  9. Køl dem ned, og pynt med glasur og krymmel.
Har I fået fastelavnsboller?
Er I lige så pjattede med dem som jeg er?

Delicious buns:-) 

2 kommentarer:

  1. Jeg er egentlig ikke så vild med fastelavnsboller, men jeg synes dem du har lavet ser mega godt ud, så nu har jeg faktisk fået lyst til en :D

    - Knus fra Isabella
    www.isabellapernille.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hæhæ, lækre var de i hvert fald!

      Slet