tirsdag den 23. april 2013

Healthy Pancakes



De her pandekager er nok en af de bedste "sunde erstatninger" jeg nogensinde har smagt! Det var virkelig lækkert og simpelt! Og så helt uden sukker eller fedtstof! Bliver det så meget bedre? Jeg tænker at man også kunne spise dem til morgenmad hvis man har lidt ekstra tid en dag. Jeg nød dem sidste mandag, da vejret var så smukt, varmt og en smule forårs-agtigt.
Opskriften er min egen og derfor lidt på slump. Jeg vil prøve at komme så tæt på målene som muligt, men i må prøve jer lidt frem. 

5-6 små pandekager:
2/3 af en banan (brug evt. den sidste 1/3 til servering)
ca. 4 spsk. havregryn
1-2 spsk. mælk
En knivspids salt
En knivspids bagepulver
1/4 tsk. vaniljesukker
1/4 tsk. kardemomme
1/4 tsk. kanel
Vand
  1. Bananen moses med en gaffel (eller blændes hvis den ikke er moden nok til at mose)
  2. Havregryn og mælk tilføjes, og det røres til en ensartet masse.
  3. Vand tilføjes til man opnår den ønskede konsistens. (Den skal være lidt som når man laver amerikanske pandekager, altså lidt tyk) Hvis der kommer for meget vand i, kan der bare tilføjes lidt mere havregryn.
  4. Salt, bagepulver, vaniljesukker og kryderier tilføjes.
  5. Dejen stilles i køleskabet hvor den står til man er klar til at stege dem.
  6. Panden varmes op med en smule fedtstof på (Da der ikke er nogen form for fedtstof i dejen, skal man bruge en smule flydende margarine eller smør når man steger dem, ellers hænger de fast), og dejen fordeles i små klatter (ca. en spsk. dej pr. pandekage) og steges til de er gyldne. Pas på du ikke giver dem for hård varme. De skulle gerne blive gennemstegt uden at være sorte uden på.
  7. Serveres med frisk frugt og en smule græsk yoghurt (eller lignende)

1 kommentar:

  1. Umm, det ser super lækkert ud, dem må jeg helt sikkert prøve. Og sikke finde billeder du har taget! :)

    Tjek endelig min blog www.septemberblog.dk ud, og smid en kommentar hvis du har tid og lyst :)

    Kh Thilde

    SvarSlet