lørdag den 13. april 2013

HIIT

Efter træning: vand og avokado med hytteost. I hytteosten er der blandet en smule basilikum, hvidløg, salt og peber. Super lækkert!

Nu har jeg afprøvet en ny form for træning! HIIT hedder det, og det står for Høj Intensiv Interval Træning. Det er en form for konditionstræning, der skulle sætte din forbrænding op i helt op til 48 timer, uden at du skal bruge lang tid på det. Dvs. at hvis du står 1 time på et løbebånd, så forbrænder du selvfølgelig en del kalorier, men lige så snart du går ned ad løbebåndet, stopper din forbrændig og dit stofskifte falder tilbage til normalen. HIIT træningen tager kun 20-30 min, men du forbrænder en smule mere end ellers i op til 48 timer. Smart, ikk'? Selvfølgelig er det hårdt, men da det ikke tager så lang tid, føles det ikke uoverskueligt overhovedet. Eksperterne anbefaler at du træner HIIT én gang om ugen, i hvert fald i starten. De anbefaler også at du laver andre former for træning samtidig, og de ligger også vægt på at styrketræning også er meget vigtigt, da muskler forbrænder flere kalorier end fedt.

HIIT kan trænes på en masse forskellige måder. Jeg har afprøvet det på et løbebånd, og regner også med at jeg snart skal prøve det udenfor. Man kan også bruge en cykel, en crosstrainer, trapper, en romaskine osv. En omgang HIIT ser sådan her ud:

Level 1, begynder:
Opvarmning: jog 5 min
HIIT: 8 x 30 sec sprints, 1 min gang mellem hver sprint
Cool down: jog 5 min


Level 2, motionist:
Opvarmning: jog 5 min
HIIT: 12 x 30 sec sprints, 1 min gang/jog mellem hver sprint
Cool down: jog 5 min

Level 3, veltrænet:
Opvarmning: jog 5 min
HIIT: 12 x 45 sec sprints, 1 min gang mellem hver sprint
Cool down: jog 5 min

Jeg valgte at lave en mellem-ting mellem begynder og motionist. Så jeg lavede 10 x 30 sec sprints med enten gang eller langsomt løb som pause. Jeg synes det er en fed måde at træne på! Man får pulsen op og kan mærke at det virker! Og det er dét, det hele handler om. At opnå en form for lykke-følelse ved at mærke kroppen arbejde.

2 kommentarer:

  1. Mmm, det ser lækkert og sundt ud!:-)

    Jeg har netop lige lavet nyt indlæg med gårsdagens festoutfit. Kig forbi eller tjek det her: http://idas-notebook.blogspot.dk/2013/04/party-outfit.html#comment-form <3

    Kram Ida<3

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var rigtig lækkert - og sundt er det også :-)

      Jeg har faktisk allerede set dit indlæg, super fint outfit <3

      Slet