mandag den 15. april 2013

Tropical Wok


Godmorgen! Jeg har lige tid til at dele denne opskrift med jer, inden jeg smutter i skole. Det er en af de retter jeg aldrig bliver træt af! De mange muligheder og kombinationen af noget stærk fra chilien og noget sødt fra mangoen, er helt perfekt til mig! Og så er det jo så simpelt som noget kan være. Så spring ud i det!

Til 5 personer:
1 pakke nudler
400 g. kød (kylling, svinekød, rejer osv.)
evt. lidt soja (eller andet til at marinere i)
3 forårsløg
1 porre
3-4 gulerødder (afhænger af størrelse)
1-2 peberfrugter (afhænger af størrelse)
1/2 mango
1/2 frisk chili
1-2 fed hvidløg
1 håndfuld frisk basilikum
salt & peber
  1. Kødet skæres i mundrette bidder og marineres i soja (eller hvad man nu kunne finde på) i et par timer eller natten over.
  2. Nudlerne koges efter anvisningen på pakken.
  3. Nu til snittearbejdet! Det hele skal forberedes, så det bare skal steges og blandes i wok'en. Forårsløg skæres i tynde skiver. Poren, peberfrugten og gulerødderne skæres i tynde stave. Mangoen skæres i tern. Chilien og hvidløget hakkes fint. Basilikummen hakkes groft.
  4. Steg forårsløg, chili og hvidløg i en smule olie eller flydende margarine.
  5. Steg kødet og kryder med salt og peber.
  6. Tilsæt porre, peberfrugt og gulerod, og lad det blive lunt. Grøntsagerne skal ikke blive bløde, men de skal have nogenlunde samme temperatur som resten af retten.
  7. Tilsæt mangoen og nudlerne. Det skal også bare have en smule varme, så det ikke er koldt, men det heller ikke bliver blødt og kedeligt.
  8. Server og drys med hakket frisk basilikum.

2 kommentarer:

  1. Nej, hvor ser det lækkert ud!

    Fin blog. Vil du ikke tage et kig forbi min?
    http://nudeblack.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var fantastisk lækkert! Jeg kigger forbi din blog:-)

      Slet