onsdag den 14. august 2013

Cookies ála Mum


Jeg er lige kommet hjem fra skole, har sat mig med en latte og tænkte at jeg hellere måtte smide et indlæg ud til jer. I mine klader fandt jeg de her cookies, der er lidt chewy og bløde i midten, men sprøde udenpå. De er min mors favorit, og derfor er de blevet bagt en del gange med varierende indhold. Vi har prøvet med hvid, mørk og lys chokolade, mandler, rosiner, nougat, nødder og tørrede tranebær kombineret på forskellige måder. Sidst vi bagte dem blev det til en overdådig udgave, der indeholdt både mørk chokolade, hvid chokolade, nougat og mandler. De blev fuldstændig fantastiske, og jeg anbefaler dem meget hvis I skal have noget lækkert til kaffen. Men pas på! Når I først er startet med at spise dem, stopper I ikke før dåsen er tom.

Opskrift til 50 forholdsvis små cookies:
150 g (meget) blødt smør
3/4 dl sukker
1 3/4 dl brun farin
1 æg
1 spsk vaniljesukker
1/2 tsk salt
3/4 tsk bagepulver
3 dl mel
3 dl havregryn
evt. mælk
1 1/2 dl mandler
50 g mørk chokolade
100 g hvid chokolade
75 g kold nougat
  1. Pisk smør, brun farin og sukker grundigt sammen med en håndmixer til det er cremet og luftigt.
  2. Tilsæt æg og vanilje og rør rundt.
  3. Bland salt, bagepulver, mel og havregryn, og vend det i smørblandingen. Hvis det virker for tørt, kan der tilføjes lidt mælk, men dejen må ikke være alt får våd, for så bliver det svært at forme cookies.
  4. Hak mandler, chokolade og nougat og rør det i dejen.
  5. Læg dejen på en bageplade med bagepapir i små kugler (jeg foretrækker at bruge hænderne til det) og tryk dem lidt flade. De flyder ikke meget ud under bagningen, men sørg for at der er mellemrum imellem dem. Jeg havde 20 cookies på en bageplade.
  6. Bag dem ved 180 grader  i ca. 10 min. til de er let gyldne.
  7. Lad dem køle let af på bagepladen, og overfør dem så til en bagerist, hvor de skal køle helt af, inden de puttes i en tæt dåse.

2 kommentarer:

  1. http://turquoise-and-caicos.blogspot.com/ Vil du følges? ^^

    SvarSlet