torsdag den 8. august 2013

Healthier Wholegrain Kammerjunker


Til sommer hører sig koldskål, og til koldskål hører sig kammerjunker. Desværre er kammerjunker lige så fyldte med smør og sukker som småkager, og derfor ikke ligefrem på listen over sunde fødevarer. På bloggen CoreFood så jeg en opskrift på sundere kammerjunker, og med et par få justeringer bagte jeg dem her den anden dag. De er stadig ikke desideret sunde, men kan spises med noget bedre samvittighed end den købte slags. Prøv dem! Og meget gerne til en omgang hjemmelavet koldskål

I dag er det godt nok ikke sommervejr, desværre. Her på Fyn er det i hvert fald gråt og regnvejr, så det er ikke ligefrem fordi jeg glæder mig til at skulle ud og løbe om en times tid... Men jeg gør det! Lige nu vil jeg dog putte i sofaen under et tæppe og spise min havregrød.
Jeg håber I får en god dag!

Opskrift til 50-60 kammerjunker:
150 g. havregryn
50 g. fuldkornsmel
50 g. hvedemel
35 g. sukker
2 tsk. bagepulver
1 tsk. vanilje
skallen fra 1 citron
2 æg
60 g. smør (skåret i tern)
  1. Blend havregrynene til de er halv-fine.
  2. Bland dem med fuldkornsmel, hvedemel, sukker, bagepulver, vanilje og citronskallen.
  3. Ælt eller rør æggene i.
  4. Ælt smøret i (brug hænderne) til det er en sammenhængende masse.
  5. Tril til små kugler, og tryk let med en finger, så de får form som "rigtige" kammerjunker.
  6. Bag dem ved 180 grader i 10 min, og skru herefter ned på 150 grader indtil de er sprøde (jeg vil gætte på 5-10 min mere)
  7. Lad dem køle af og server til (hjemmelavet) koldskål.
TIP: De kan godt opbevares et par dage i en lukket dåse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar