søndag den 25. august 2013

Homemade Nutella


Nutella er for mig smagen af barndom og rundstykker en søndag morgen. Selvom det er barnligt, er det noget af det bedste jeg ved, og jeg ville spise det I uhæmmede mængder, hvis det ikke var så usundt som det nu engang er. Rasmus har fødselsdag på søndag, og i den forbindelse har vi inviteret til brunch på lørdag. Det fik mig til at tænke, at man da måtte kunne lave dette chokolade-hasselnødde-smør selv. Og ganske rigtigt. På chokolade-bloggen Anne au Chocolat fandt jeg en lækker opskrift. Rasmus og jeg gik i krig, og hele familien er allerede store fans af den hjemmelavede Nutella. Den er fri for en masse kunstige tilsætningsstoffer, og har derfor ikke den samme søde smag som den originale Nutella. Derimod smager den af det, det rent faktisk er; chokolade og hasselnødder. Og efter min mening er det meget bedre. Måske skulle jeg lige afslutte med at sige at denne opskrift ikke er sund. På det punkt ligner den hjemmelavede nutella og købe-nutellaen hinanden meget.

Opskrift til 2-3 glas:
200 g. hasselnødder
200 g. chokolade (vi brugte 100 g. mælkechokolade og 100 g. mørk chokolade, men det er en smagssag)
2,5 dl. fløde
evt. 1 tom vaniljestang
50 g. koldt smør
  1. Rist hasselnødderne ved 200 grader i 5-10 min, til skallerne begynder at løsne sig.
  2. Gnub de bitre hinder af, og blend hasselnødderne i en blender. Hvor fint du vil gøre det er op til dig. Vi blendede dem til de blev til en lidt klistret masse (lidt ala humus), men hvis man vil give sin nutella et lille chrunchy twist, kan man blende dem mindre fint.
  3. Hak chokoladen og put den i en skål.
  4. Varm fløden op i en gryde til den rammer kogepunktet. Hvis man, som mig, har tomme vaniljestænger liggende, kan sådan en varmes med, og dermed afgive noget smag. Ellers kan der tilføjes friske vaniljekorn, eller det kan udelades helt.
  5. Når fløden rammer kogepunktet slukkes der for varmen, og fløden hældes straks over den hakkede chokolade mens der røres. Husk at fiske de tomme vaniljestænger op hvis du har sådan nogle i.
  6. Når chokoladen er smeltet helt tilføjes det kolde smør i små tern.
  7. Når smøret også er smeltet helt tilføjes de blendede hasselnødder og de røres godt ud i massen, til den er helt ensartet.
  8. Hæld nutellaen i skoldede glas og opbevar den på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar