lørdag den 12. oktober 2013

Apple, Chocolate, Cinnamon & Almond Buns


Emma og jeg besluttede os for at bage i lørdags, men da der var rester efter forskellige cupcakes, endte vi med at bage lækre boller, der udover at være med fuldkornsmel, og derfor ret sunde, også indeholdt lækre efterårs-sager som æbler, mørk chokolade, kanel og mandler. Mums, hvor var de gode! Vi spiste dem lune med smør og drak en kop kaffe til, og det var fuldstændig perfekt på sådan en efterårs-lørdag, der ellers bare stod på masser af sludder, sladder og puslespils-lægning. Hyggeligt, hyggeligt!

I dag er jeg ude og hjælpe med at tømme mine bedsteforældres loft, og jeg håber meget at jeg finder en fin ting eller to! Desværre skal jeg på arbejde i aften, så jeg må tage hjem før de andre, og kan derfor ikke blive og spise. Lidt træls, men sådan er det jo, når man gerne vil have nogle penge. Til gengæld skal vi derud igen i morgen, og der har jeg også tid til at blive og spise.

Opskrift til 40 mindre boller:
1 pakke gær
1 1/2 tsk. salt
1 spsk. honning
2 spsk. olie
7 dl. lunkent vand
2 æbler
100 gram mørk chokolade
100 gram mandler
1 spsk. kanel
3 dl. grovvalsede havregryn
Mel (fuldkornshvedemel, grahamsmel og hvedemel)
  1. Smuldr gæren, tilsæt salt og honning, og lad det "smelte".
  2. Tilføj olie og vand
  3. Skær æblerne i små tern, hak mandler og chokolade, og tilføj det sammen med kanel og havregryn.
  4. Mel tilføjes lidt af gangen på slup. Vi brugte ca. lige dele af de tre ovenstående mel-typer, men brug bare det du har i køkkenet. Det er ikke så vigtigt, og de fungerer både med de grove mel-typer, men sikkert også som helt hvide boller. Det afhænger af, hvad du bedst kan lide. 
  5. Stop med at tilføje mel, når dejen er så sej, at du ikke længere kan røre i den. Du skal ikke have hænderne i dejen (win!)
  6. Dæk dejen med et fugtigt viskestykke, og lad den hæve et lunt sted i en times tid.
  7. Sæt klatter af på bagepapir med to skeer.
  8. Bag dem ved 220 grader i 10-15 min.
  9. Spis dem lune med smør eller bare som de er. Det er den idéelle gnave-bolle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar