tirsdag den 8. oktober 2013

Chocolate & Peppermint Cupcakes


Min mor skulle på tøse-weekend, og havde i den forbindelse sagt ja til at tage noget kage med. Eller, hendes plan var at jeg skulle bage. Og hvis I kender mig, ved I, at det siger jeg ikke nej til! Jeg elsker at bruge tid i køkkenet. Om det så er havregrød, aftensmad eller kager, så nyder jeg at eksperimentere og få noget lækkert ud af det. Jeg valgte at bage 2 slags cupcakes til min mor og de andre kvinder. Den ene var denne chokolade cupcake fyldt med pebermynte-rittersport, toppet med pebermynte-smørcreme og chokoladesnirkler. Den anden var chokolade cupcakes, der var fyldt og toppet med karamel. Den opskrift kommer på bloggen i morgen, for begge slags var virkelig lækre!

Opskrift til ca. 15 cupcakes:
60 g. blødt smør
210 g. sukker
150 g. mel
30 g. kakao
2 tsk. bagepulver
1½ tsk. vaniljesukker
lidt salt
2 dl. mælk
1 æg
1 plade Rittersport med pebermynte
  1. Forvarm ovnen til 170 grader.
  2. Pisk smør og sukker lyst og luftigt med en elpisker.
  3. Sigt mel, kakao, vaniljesukker og bagepulver ned til smør-blandingen. Tilføj også salt, og pisk det sammen. 
  4. Pisk mælk og æg sammen i en anden skål.
  5. Bland de to skåles indhold, og pisk til en ensartet masse.
  6. Fyld muffinforme med en skefuld dej, så de er ca. 1/3 fyldte.
  7. Læg en tern Rittersport i hver.
  8. Fyld mere dej i, til de er ca. 2/3 fyldte.
  9. Bag dem i 20-25 min.
  10. Tag dem ud, og lad dem køle af på en rist. Lav imens smørcremen (opskriften er nedenunder)
Pebermynte-smørcreme til ca. 15 cupcakes:
50 g. usaltet (meget) blødt smør
50 g. flormelis
1 spsk. mælk
korn fra ½ vaniljestang
1 tsk. pebermynte-essens.
  1. Pisk smøret (der skal være meget blødt) til det er cremet og luftigt.
  2. Tilføj flormelis, mælk, vaniljekorn og pebermynte-essens, og pisk det ved høj hastighed, til det er let og lækkert. 
  3. Juster konsistensen med mælk og flormelis.
  4. Fordel det med en gaffel på de helt afkølede cupcakes, og pynt evt. med chokolade-snirkler.
  5. Sæt kagerne på køl indtil smørcremen er størknet, og spis dem så sammen med nogen du holder af.

1 kommentar:

  1. Tjek min webshop http://allblack.tictail.com

    SvarSlet