tirsdag den 1. oktober 2013

Healthier Cheesecake


Den her cheesecake er nok så sund som den bliver, uden at man går på kompromis med den gode smag. For helt ærligt så kan man ikke smage at dette er en light-udgave af en cheesecake. Nu må jeg hellere skynde mig at sige at jeg ikke har lavet cheesecake før, så jeg vil ikke lægge mig ud med garvede cheesecake-bagere og smagere, men jeg hævder alligevel at denne er ret god. Udgaven her er rimelig "plain", da det som sagt var første gang jeg lavede sådan en kage. Jeg synes, at den var en så stor succes, at jeg har planer om at prøve at lave den igen, i forskellige variationer. Den skal ikke bages, men skal i stedet stå nogle timer (og gerne natten over) i køleskabet, så man slipper for besvær med ubagte eller overbagte kager. Bunden er lavet af hjemmelavede kammerjunker, men hvis du synes det bliver lige lovligt besværligt, kan kammerjunkerne erstattes af ca. 300 g. digestive kiks. Jeg vil anbefale at bruge kammerjunkerne, da det giver lidt mere liv i bunden, men digestive kiks kan også sagtens fungere. Bare giv jer i kast! Forresten, så tager opskriften udgangspunkt i de cheesecake opskrifter, man kan finde på CoreFood

Opskrift til en ca. 25 cm springform/10 personer:
1 portion kammerjunker - opskriften er HER (kan erstattes af 300 g. digestive kiks)
100 g. mørk chokolade (+ lidt ekstra til pynt)
50 g. rørsukker
1 vaniljestang
en god håndfuld friskhakket mynte
6 dl. mælk
3 dl. skyr
8 blade husblas
10-12 spsk. hyldeblomstsaft
1 lime (helst økologisk)
400 g. philadelphia flødeost (vi brugte 200 g. light og 200 g. normal, men jeg er sikker på at det også vil fungere kun med light - det vil jeg i hvert fald prøve næste gang)
50 g. flormelis
  1. Kammerjunkerne laves efter opskriften, og blendes til det har konsistens som sand. 
  2. Chokoladen smeltes og røres i kammerjunke-krummerne, der så mases godt ned i en springform, der er foret med bagepapir i både bunden og på siderne (det gøres lettest ved at klippe en rund bund, og en lang strimmel til siderne)
  3. Læg husblas i blød i koldt vand.
  4. Rørsukker, kornene fra vaniljestangen, de tomme vaniljestænger, mynte og 2 dl. mælk kommes i en gryde, og varmes lige så stille op. Mælken må godt slå et par bobler, men ikke brænde på. 
  5. Når det rammer kogepunktet slukkes der for blusset, og det hældes gennem en sigte, for at få vaniljestænger og mynten væk. 
  6. Lad det svale et øjeblik så det ikke er alt for varmt (det skal dog stadig være godt varmt), tilføj så husblassen (husk at vride den godt for vand) og rør til det er opløst.
  7. Tilføj skyr og det resterende mælk, og rør til der ingen klumper er. 
  8. Tilføj saft fra limen og hyldeblomstsaft, og rør godt igen. Stil til side
  9. Rør flødeost med flormelis i en anden skål. Tilføj også limeskal, hvis limen er økologisk.
  10. Bland de to skåles indhold, og rør til du har en homogen masse.
  11. Hæld den flydende masse ud over bunden.
  12. Dæk til med staniol eller vitavrap, og stil i køleskabet minimun 3-4 timer, og meget gerne natten over.
  13. Riv en smule chokolade, og drys over lige inden servering. 
  14. Server evt. med frisk frugt.

5 kommentarer:

  1. Lyder vildt lækkert! Det skal snart prøves, hvis jeg ellers tør - har aldrig været gode venner med husblas, men måske skulle jeg kaste mig ud i det ^_^

    // bandittens.blogspot.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mit første forsøg med husblas nogensinde, og det gik helt fint! Bare giv dig i kast!

      Slet
  2. Den ser utrolig lækker ud!

    http://lifeisfullofbeauty-blogbynatalie.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet
  3. Har du prøvet andre varianter efterfølgende? Kan man erstatte flødeos med hytteost?

    SvarSlet