tirsdag den 15. oktober 2013

Healthy Chocolate Buns


Så I opskriften på æble/kanel/mandel/chokolade boller, som jeg delte for et par dage siden? I onsdags bagte jeg en lidt anden version, der er mere børnevenlig. Vi er som sagt i sommerhus med 3 vennepar og alle deres børn lige nu, og derfor skulle vi have noget bagværk med. Den her portion er uden æbler og kanel, men fyldt med hakket chokolade, og derfor noget (stort set) alle børn kan lide. Derudover har de her boller en lækker sød smag, grundet kokosmelen. Selvom disse boller er ment som børne-forkælelse på sommerhusturen, synes jeg ikke at man behøver gå på kompromis med sundheds-faktoren, så de er stadig fyldt med havregryn og grove meltyper. Nu kan jeg jo også bedst lide grove boller, så på den måde er det ikke noget jeg føler mig "tvunget" til at spise. Heldigvis!

Opskrift på ca. 35 boller:
1 pakke gær
1 tsk. salt
1 spsk. honning
2 tsk. vaniljesukker (kan udelades)
7 dl. væske (vand, mælk eller begge dele)
ca. 2 spsk. olie
200 g. chokolade (jeg brugte 100 g. mælkechokolade og 100 g. mørk chokolade)
1 dl. kokosmel
4 dl. havregryn
6-7 dl. grovmel (fuldkornshvedemel, grahamsmel eller hvad du ellers har. Du kan også bruge flere forskellige meltyper og blande dem)
hvedemel
  1. Smuldr gæren, og tilsæt salt, honning og vaniljesukker. Lad det "smelte".
  2. Tilføj væske og olie.
  3. Hak chokoladen, og rør den i sammen med kokosmel og havregryn.
  4. Tilføj grovmel og rør godt.
  5. Put hvedemel i lidt ad gangen, og stop når dejen er så sej, at den er svær at røre i, men begynd ikke at ælte den med hænderne.
  6. Lad dejen hæve et lunt sted i ca. 1 time, dækket med et fugtigt viskestykke.
  7. Sæt klatter af på bagepapir med 2 skeer.
  8. Bag bollerne ved 220 grader i ca. 12 min.

2 kommentarer:

  1. Nøj, hvor ser de bare lækre ud! :o)
    Kig gerne forbi -

    Knus Michelle Eckert ♥
    http://giveyourdaycolors.blogspot.dk/

    SvarSlet