mandag den 4. november 2013

Zebra Cake


Pærekagen, som jeg har vist jer for nogle dage siden, var en så stor succes, at jeg brugte den samme grundopskrift til at lave denne chokolade/vanilje-kage. Kagen i sig selv er, ligesom pærekagen også var, ikke så usund igen, men glasuren derimod er ikke i nærheden af at være sund. Jeg serverede den for mine forældre, brødre, moster og bedsteforældre til eftermiddagskaffen på en regnfuld søndag, og den blev godkendt af alle. Og jeg var enig med dommerne; kagen havde en lækker smag og en god konsistens.

Opskrift til en springform (ca. 22 cm):
40 g. blødt smør
75 g. sukker
3 æg
100 g. havregryn
100 g. hvedemel
1 tsk. vaniljesukker
1 tsk. bagepulver
1,5 dl. yogurt
1 dl. mælk
et skvæt citronsaft
25 g. kokosmel
1,5 spsk. kakao
75 g. mørk chokolade (hakket)
75 g. hvid chokolade (hakket)
Glasur:
50 g. smør
100 g. flormelis
25 g. kokosmel
2 tsk. vaniljesukker
2 spsk. kakaopulver
2 spsk. mælk

  1. Smør og sukker piskes let og luftigt.
  2. Æggene tilføjes et ad gangen.
  3. Blend havregrynene helt fint, og rør dem i dejen sammen med hvedemel, vaniljesukker og bagepulver.
  4. Rør yogurt, mælk og citronsaft i.
  5. Del dejen i to lige store portioner.
  6. Vend kakao og mørk chokolade i den ene, og kokosmel og hvid chokolade i den anden.
  7. Put skiftevis mørk og lys dej i en grundigt smurt springform, og træk en gaffel igennem for at skabe den marmorerede effekt.
  8. Bag kagen ved 180 grader i 45-50 min. og lad den køle af.
  9. Bland ingredienserne til glasuren i en lille gryde, og lad det smelte sammen ved lav varme.
  10. Hæld glasuren ud over kagen, og lad den hvile en lille times tid, så glasuren størkner.
  11. Server som den er eller med frisk frugt - og meget gerne en kop god kaffe og godt selskab.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar