søndag den 22. december 2013

Chocolate Caramels


Jeg faldt over en lækker, lille opskrift på bløde og chewy chokoladekarameller på Anne Au Chocolat, og i går aften besluttede jeg mig for at afprøve dem, da jeg ikke havde noget bedre at tage mig til. De tog 10 minutter at lave, men smager himmelsk! Som Anne selv skrev, er de både chewy og bløde - præcis som jeg kan lide karameller. Derudover er det virkelig lækkert med det sprøde indslag, som nødderne giver! Og så kan jeg kun anbefale at drysse med kakaonibs, hvis man skulle ligge inde med sådan nogle. Det er en oprindeligt en juleopskrift, men de kan spises hele året rundt! Og, og, og - for at det ikke skal være løgn - indeholder de hverken smør, sukker eller fløde! Ja, man kan vel nærmest kalde dem sunde!

Opskrift til en lille portion karameller:
75 g. honning
75 g. mørk chokolade
50 g. mandler (andre nødder kan selvfølgelig også bruges)
et nip salt
evt. kakaonibs
  1. Hak chokoladen og mandlerne groft, og put det i en skål sammen med salt
  2. Bring honningen i kog, og hæld den over chokolade og mandler.
  3. Rør til du har en homogen masse.
  4. Hæld massen i en form, der er foret med bagepapir. 
  5. Drys evt. med kakaonibs.
  6. Lad den stå på køl i et par timer, og skær så i mundrette bidder. 
  7. Opbevar på køl i en lukket beholder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar