søndag den 15. december 2013

Marcipan Dates




I weekenden lavede vi konfekt med mine bedsteforældre og moster. Det er fast tradition, og virkelig hyggeligt. På den dag bliver der lavet kokoskranse og store mængder konfekt! Så meget, at vi plejer at have konfekt helt ind i januar. Udover marcipan/nougat-konfekt laver vi også disse dadler, der er fyldt med marcipan og overtrukket med chokolade. Det er uden tvivl mit yndlings konfekt, og I skal bestemt ikke snydes for opskriften! Jeg skriver ikke mængder på, for I skal bare bruge det antal dadler, som du gerne vil lave, og så en passende mængde marcipan og chokolade. Jeg bruger bløde dadler, for dem kan jeg bedst lide, men hvis I bedre kan lide de tørre af slagsen, bruger I bare dem.

Opskrift på dadler med marcipan, overtrukket med chokolade:
(bløde) dadler
marcipan
mørk chokolade
  1. Dadlerne skæres op på langs og udstenes. Hvis dadlerne er udstende, springer du selvfølgelig bare det her trin over.
  2. Et lille stykke marcipan rulles til en pølse, der har nogenlunde samme størrelse som den sten, du lige har pillet ud.
  3. Put marcipanen ind i dadlen, og mas den let sammen igen.
  4. Smelt (og temperer) chokoladen.
  5. Dyp dadlerne i den smeltede chokolade og lig dem på et stykke bagepapir.
  6. Lad chokoladen sætte sig helt (evt på køl), inden de puttes i en kagedåse.

2 kommentarer:

  1. Det lyder rigtig lækkert! De må laves næste år :-)
    Sara

    SvarSlet