mandag den 13. januar 2014

Filo Roll With Salmon & Leeks


Jeg lavede (endnu en gang) lækker aftensmad til min familie en aften for en uges tid siden. De var alle meget begejstrede - og det var jeg også! Malthe spiser normalt hverken fisk eller porre (i hvert fald ikke uden lidt surmulen), men dette guffede han i sig. Min mor er også nogle gange lidt sart med fisk, men hun var også meget imponeret over denne ret, der "slet ikke smagte så meget af fisk", som hun udtrykte det. Det var faktisk meget, meget let, og resultatet blev über lækkert! Jeg forestiller mig at man også kan lave fyld af andet kød og andre grøntsager - det vil jeg i hvert fald prøve!

Opskrift til 5 personer:
4 stykker laks
3 porre
1 frisk chili
50 g (mager) fetaost
75 g. hytteost
salt & peber
2 kvadrater af filodej (i den slags jeg købte (fra SuperBrugsen) var der 2 kvadrater i en pakke)
lidt olie til pensling
  1. Drys salt og peber over laksen og bag den i ovnen ved 200 grader til den er færdig (jeg vil gætte på ca. 20 min)
  2. Imens skylles porrene og de skærres i tynde skiver.
  3. Hak chilien fint (fjern evt. kernerne)
  4. Svits porre og chili ved middel varme, til porrene begynder at blive bløde og søde. Skru så ned for dem, og lad dem stå på lav varme, til laksen er færdig.
  5. Bland hytteost og fetaost i en si, så overskydende væske kan løbe fra.
  6. Når laksen er færdig, tages panden med porrene af varmen. 
  7. Laksen "plukkes" i små stykker ned i porrene og det røres forsigtigt sammen med feta/hytteost-blandingen.
  8. Smag til med salt og peber.
  9. Læg de to kvadrater af filodej op ved siden af hinanden, så de overlapper lidt. Smør olie på samlingen for at lime de to stykker sammen.
  10. Fordel fyldet i den ene ende, og pres det godt sammen (det gøres lettest med hænderne)
  11. Rul "filo-rullen" sammen fra den ende hvor fyldet ligger, så du får pakket fyldet ind i en masse lag dej.
  12. Læg rullen på en bageplade, beklædt med bagepapir, og bag den ved 200 grader til den er gylden (ca. 15 min. er mit bud)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar