torsdag den 23. januar 2014

Healthy Carrot Buns


Her får I en opskrift mere, der er lavet efter samme grundopskrift som mine andre boller. Det jeg elsker ved den her opskrift er at jeg ikke skal ælte dejen med hænderne, det tager ingen tid, og så kommer der de lækreste, lidt fugtige og svampede boller ud af det. Det er let at lave variationer af bollerne, for du kan tilsætte næsten alt! Princippet er det samme; gær+salt+sukker, derefter vand, det valgte "fyld" og mel. Jeg bruger altid grove meltyper primært, men det kan I gøre som I synes. Jeg har tidligere vist jer grundopskriften, nogle med æbler, mandler, chokolade og kanel og nogle med chokolade. De er alle gode - og tilmed sunde!

Opskrift til ca. 40 små boller:
1 pakke gær
2 tsk. salt
1 tsk. honning eller sukker
7 dl. lunkent vand
1 spsk. olie
2 store eller 3 store gulerødder
1 dl. græskarkerner
1 dl. solsikkekerner
1 dl. hørfrø
4 dl. ruggryn eller havregryn
4 dl. grahamsmel
1 dl. rugmel
hvedemel

  1. Smuldr gæren ned i en stor skål og tilføj salt og gær.
  2. Når gæret er "smeltet" tilføjes vand og olie.
  3. Gulerødderne rives og røres i skålen sammen med græskerkerner, solsikkekerner og hørfrø.
  4. Tilsæt gryn og rugmel og rør godt.
  5. Tilføj hvedemel lidt ad gangen til du har en klistret dej, der er så fast, at den er svær at røre. Der er ingen grund til at ælte den med hænderne, lad den bare være klistret.
  6. Dæk dejen med et fugtigt viskestykke og lad den hæve et par timer.
  7. Sæt små klatter af på bageplader med bagepapir ved hjælp af to skeer.
  8. Lad dem efterhæve en halv times tid.
  9. Bag dem i 12-15 min ved 220 grader.
TIP: De kan med fordel fryses ned hvis du bager en stor portion.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar