fredag den 10. januar 2014

Homemade Müslibars



Min mor og jeg gik i køkkenet og kreerede lækre (og sunde) müslibars en lørdag, hvor vi havde overskud. De smager super godt, er pakket med sunde sager og giver et godt skud energi, samtidig med at de mætter og tilfredsstiller sukker-trang. Jeg synes det er den idéelle snack inden træning. Eller måske til at have i tasken på en dag, hvor januar-udsalget skal tjekkes ud?

Opskrift til en brandepande:
300 g. gryn (vi brugte havregryn og ruggryn)
200 g. frø og kerner (vi brugte hørfrø, solsikkekerner og græskarkerner)
50 g. kokosmel
150 g. nødder, groft hakket (vi brugte mandler og hasselnødder)
ca. 100 g. tranebær (eller anden tørret frugt)
ca. 20 store, bløde dadler
1 pasteuriseret æggehvide eller lidt mælk
1/2 dåse kondenseret mælk (200 g.)
kakao-version: 
kakao
evt. kakaonibs
  1. Bland gryn, frø og kerner, kokosmel, nødder og tranebær i en stor skål.
  2. Blend dadlerne med den pasteuriserede æggehvide eller lidt mælk til en lind masse, og rør det i de tørre ingredienser.
  3. Varm den kondenserede mælk op i en stor(!) gryde.
  4. Hæld de andre ingredienser i, og rør til det er en klistret masse.
  5. Hvis du ønsker at opgradere müslibarerne lidt, kan du på dette stadie tilføje en passende mængde kakao og evt. kakaonibs. Du kan, som vi, også vælge at putte kakao og kakaonibs i halvdelen, og dermed lave en halv portion uden og en halv portion med kakao.
  6. Hæld blandingen i en bradepande, der er foret med bagepapir, og tryk massen rigtig grundigt ned i formen, så den samler sig helt.
  7. Bag ved 130 grader i ca. 1 time.
  8. Skær barer i passende størrelser, og lad dem køle af.
  9. Når de er kølet af, kan de pakkes enkeltvis i vitavrap, for derefter at blive opbevaret i en lukket dåse, der står tørt og ikke for varmt. Så er de lette at tage med, når du er på vej ud af døren.
TIP: Hvis du ikke er meget for at bruge dadler, kan du bare bruge en hel dåse kondenseret mælk. Samtidig er det sikkert også muligt at fordoble dadel-blandingen, og dermed udelade den kondenserede mælk, for en helt sukkerfri version. I det tilfælde er det bare vigtigt at bruge æggehvide og ikke mælk, til at blende dadlerne med. Det tror jeg, at jeg vil eksperimentere med næste gang.

1 kommentar:

  1. De lyder yderst delikate, skal man bruge ekstra æggehvide, hvis man vil undgå kondenseret mælk? Angående opbevaring: skal de opbevares i køleskabet, og hvor længe vil du skyde på, at de kan holde sig? :-)

    SvarSlet