fredag den 7. marts 2014

Childhood Chocolate Cake




Det her er kagen fra min barndom. Det er den kage, som jeg ultimativt har bagt og spist flest gange. Da jeg var yngre var min del af kage-projektet mest rengøring (læs: slikning) af glasurskålen, men efterhånden som jeg er blevet ældre og mere ferm i et køkken, er det nu primært mig, der bager denne kage. Herhjemme går den under navnet "den du ved nok", for vi ved alle hvilken kage, der så er tale om. Samtlige kvinder i min familie kan bage denne kage uden opskrift, og det er der ikke noget at sige til - den er god og let!

Da jeg uventet fik tidligere fri fra skole for et par uger siden, og mine bedsteforældre var inviteret til eftermiddagskaffe, aftalte min mor og jeg, at jeg skulle gå i køkkenet og bage, når jeg kom hjem. Så var spørgsmålet bare hvad, der skulle bages, for det skulle ikke være for indviklet, men samtidig smage utrolig godt - og det er nok den mest præcise beskrivelse af "den du ved nok". Da jeg bagte den gik det også op for mig at det var (for) længe siden vi havde fået den sidst, så det var med gensynsglæde at jeg slikkede glasurskålen (det ér altså det bedste ved kagen, så det tror jeg aldrig jeg bliver for gammel til) og serverede kagen. Min familie var også begejstret! De havde også savnet familieklassikeren. Nu må I hellere prøve den - måske bliver det jeres nye familiefavorit?

Opskrift til 1 springform (ca. 28 cm i diameter):
2 æg
200 g. sukker
200 g. mel
3 spsk. kakaopulver
2 tsk. vaniljesukker
2 tsk. bagepulver
et nip salt
1 dl. mælk
50 g. flydende margarine eller smeltet og afkølet margarine
Glasur:
100 g. margarine
200 g. flormelis
50 g. kokosmel
30 g. kakaopulver
evt. 1-2 spsk. mælk
  1. Æg og sukker piskes til tyk æggesnaps.
  2. Mel, kakao, vaniljesukker bagepulver og salt blandes i en skål, og røres i æggesnapsen skiftevis med mælken.
  3. Den flydende margarine (eller det smeltede og afkølede) margarine røres i.
  4. Hæld dejen i en springfom, der er forret med bagepapir i bunden og smurt med fedtstof, og bag den ved 190 grader i ca. 30 min. 
  5. Tag kagen ud af ovnen når den er fast, og en gaffel kan stikkes i, uden at der hænger dej ved.
  6. Margarine, flormelis, kokosmel og kakaopulver puttes i en lille kaserolle, og varmes ved svag varme til ingredienserne er smeltet sammen til en ensartet masse. Husk at røre ind i mellem.
  7. Hvis massen er for tykt til at hælde, tilføjes der lidt mælk.
  8. Den varme glasur hældes over kagen (der stadig er i formen) og smøres ud over det hele.
  9. Lad kagen stå til glasuren er helt størknet, og server den så til en god kop kaffe.
TIP: Jeg pyntede min kage med stjerner af flormelis - det ser ret fint ud, synes jeg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar