onsdag den 26. marts 2014

Healthy Cinnamon Rolls



I min optik skal der være plads til både det sunde og det syndige. Men hvis man kan lave sunde sager, der smager syndigt, så er vi vel ude i en ægte win-win-situation. Og det er lige netop tilfældet med disse sunde kanelsnegle, eller gifler, om man vil. For jeg lyver ikke når jeg siger at de vitterligt smager som de købte gifler, som jeg i perioder har en svaghed for. Det er ikke noget jeg selv bruger penge på, men hvis de er der, så spiser jeg dem. Så jeg er meget glad for mit nyopfundne gifelalternativ, der fremover kommer til at erstatte akutte gifelcravings. Måske kunne man også lave dem med andet fyld...? Opskriften er inspireret af de søde piger på twin-food, men jeg har ændret lidt i den, så den passede til mig og de ingredienser, jeg havde til rådighed.

Opskrift til ca. 20 små gifler, på størrelse med dem man kan købe (eller 10 store):
1/4 pakke gær
1/2 dl. lunkent vand eller mælk
2 spsk. hørfrø
70 g. banan (svarer til ca. 2/3 alt efter størrelsen)
20 g. bløde dadler, uden sten
en knivspids natron
1/4 tsk. bagepulver
1/2 tsk. vanilje
et nip salt
1/2 tsk. kardemomme
50 g. havregryn
50 g. grahamsmel
50 g. hvedemel
Kanelfyld:
100 g. bløde dadler, uden sten
2 spsk. kokosmel
1 spsk. kanel
1 tsk. vanilje
et nip salt
1 tsk. kokosolie
ca. 2 spsk. vand
  1. Rør gæren ud i lunkent vand/mælk i en skål.
  2. Blend hørfrøene fint i en lille blender/minihakker/foodprocessor.
  3. Tilføj banan og dadler til blenderen, og blend det til en cremet masse.
  4. Hæld banan/dadel/hørfrø-blandingen ned til den opløste gær, og tilføj i samme omgang natron, bagepulver, vaniljesukker, salt og kardemomme. Rør det godt sammen.
  5. Blend havregrynene lidt finere, og rør dem i dejen sammen med grahamsmel og hvedemel.
  6. Ælt dejen godt igennem. Tilføj evt. mere mel, hvis den er alt for klistret, men pas også på at den ikke bliver for tør.
  7. Stil den til hævning på et lunt sted under et fugtigt klæde i en times tid.
  8. Imens dejen hæver kan du blende dadler, kanel, vanilje, salt og kokosmel til en cremet masse.
  9. Smelt kokosolien i mikrobølgeovnen (hold øje med den!) og blend det med.
  10. Juster kosistensen med vand.
  11. Når dejen har hævet, rulles den tyndt ud og smøres med kanelfyldet.
  12. Rul den til en pølse, og skær den i "trekanter".
  13. Sæt dem stående på en bageplade og lad dem efterhæve et kvarters tid.
  14. Pensl dem med lidt mælk.
  15. Bag dem ved 220 grader i ca. 15 min.

1 kommentar:

  1. De ser virkelig lækre og gode ud! :)

    Kig gerne forbi, min blog. Knus!
    www.kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet