onsdag den 12. marts 2014

Healthy Skyr Cake




Gæt, hvad jeg spiste til morgenmad den sidste dag i vinterferien? Jep, jeg spiste kagen på billederne ovenover! Den bestod af primært af havregryn og skyr - lyder det ikke som klassiske morgenmadsingredienser? Det var det, bare i fornyet udgave. Det var en form for cheesecake, men uden nogen form for smøreost. Derimod var det bare en creme af skyr, som smagte syrligt sødt og lækkert, og på grund af husblassen havde fået hold nok til at stå samt en cremet konsistens. Det lyserøde på toppen er et mislykket forsøg på en ribssirup... Det hele kan jo ikke lykkes på en gang. Ikke desto mindre var det en sød (men ikke syndig!) måde at starte sin dag på! Jeg kan kun anbefale det! Udover at fungere som morgenmad, kan jeg også sagtens forestille mig at servere denne for gæster lidt senere på dagen.

Opskrift til 1 person:
Bund:
3 spsk. havregryn
1 spsk. kokosmel
1-2 tsk. kakaopulver
1 spsk. sirup (jeg brugte en kaloriefri sirup fra Walden Farms)
1-2 spsk. mælk
et nip salt
Skyr-creme:
70 g. skyr
1 blad husblas
et nip vaniljepulver
1 tsk. af en form for sødemiddel eller sukker (sirup, akaciehonning, stevia, flormelis osv.)
Pynt: valnødder, kakaonibs og granatæble
  1. Ingredienserne til bunden blendes sammen i en lille blender.
  2. Dejen lægges på en bageplade med bagepapir, og formes til en lille cirkel, der lige nøjagtig passer som bunden i den form, som du gerne vil bruge.
  3. Bag bunden ved 180 grader i 15-20 min eller til den føles fast og lad den køle helt af.
  4. Læg husblassen i blød i iskoldt vand i 10 min. 
  5. Rør imens skyren med vaniljepulver og det sødemiddel, som du vælger at bruge.
  6. Vrid husblassen fri for vand, og smelt den i en lille skål i mikrobølgeovnen (det går strækt, så hold øje med den)
  7. Hæld den smeltede husblas ned i skyren mens du rører/pisker grundigt. Hvis du ikke rører, vil husblassen danne klumper.
  8. Put skyrmassen i en muffinform af silikone og bank den godt ned, så den er plan. Husk at der skal være plads til bunden.
  9. Læg bunden oven på skyren, og pres den let ned.
  10. Put vitawrap eller staniol over formen, og lad den stå i køleskabet natten over.
  11. "Pop" kagen direkte ud af formen og ned på tallerkenen, drys (valgfri) pynt over og server med masser af frisk frugt

2 kommentarer:

  1. Hej her fra Caribien - gratis hilsen på din blog. Her er skøøønt. Har badet på den fedeste strand. Knus Johanne, Lasse og Tina. Ps New York var fed. Kunne bruge mere tid så vi må nok afsted igen:-)))). Hils

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt at høre fra jer!:) New York er SÅ fed! Jeg vil også tilbage dertil. Nyd det! Hils alle. Knus <3

      Slet