torsdag den 10. april 2014

Healthy "Romkugler"



Vi elser hybridnavne - gør vi ikke? De "healthy fastelavnsboller" og "chocolate & berry lagkagen" var i hvert fald begge super lækre opskrifter! Her er endnu et skud på stammen med sjove navne, og tilhørende gode opskrifter. Inspireret af Madbanditten kastede jeg mig nemlig ud i endnu en dadelkugle-opskrift, der blev markedsført som værende sunde romkugler. Jeg må give Jane ret - det her smager vitterligt af romkugler. Og hvem kan ikke lide romkugler? Samtidig er der nok heller ikke nogen, der er i tvivl om sundhedsværdien i romkugler, der noget nær nul. Det må vi gøre noget ved, så jeg vil anbefale disse, der er uden sukker og kagerester!

Opskrift til 20-30 små kugler:
40 g. kokosmel (+ ekstra til at rulle dem i)
25 g. havregryn
25 g. nødder (jeg brugte en blanding af mandler og hasselnødder)
10 g. kakao (måske skal der tilføjes lidt mere, men start med 10 g.)
1/2 tsk. kanel
1/2 tsk. kardemomme
50 g. bløde dadler, uden sten
50 g. rosiner (udblødt i kogende vand)
1/2 dl. stærk, kold kaffe (1 tsk. instant kaffe + 1/2 dl. kogende vand)
1/2 moden banan
1 tsk. romessens
et nip salt
evt. lidt af dit foretrukne sødemiddel (honning, sirup, sukker, stevia, sukrin osv. osv.)
  1. Blend kokosmel, havregryn og nødder til finere mel.
  2. Hæld det over i en skål, og bland med kakao, kanel og kardemomme.
  3. Blend dadler, rosiner, kaffe, banan og romessens til en blød masse.
  4. Bland de tørre og de våde ingredienser.
  5. Smag til med lidt salt og evt. lidt sødemiddel og ekstra kakaopulver. 
  6. Lad massen stå en times til i køleskabet.
  7. Tril til små kugler, og rul dem i kokosmel, som du blender lidt finere, så det sidder bedre fast på kuglerne.
  8. Opbevar dem på køl.

2 kommentarer:

  1. Ser superlækre ud, dem må jeg prøve i påskeferien!:)

    SvarSlet
  2. De ser godt nok super lækre ud, mums!

    kig gerne forbi min blog, knus!
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet