torsdag den 17. april 2014

Hjemmelavede Marcipan Påskeæg




Mine brødre og jeg lavede vores egen lille påskeægsfabrik i dag. Imorgen får vi nemlig gæster, så vi skulle have kreeret lidt vi kunne servere for dem. Og nu hvor det er påske, var det oplagt at det skulle være små, fine æg. Hvorfor jeg aldrig har fundet på at lave mine egne små påskeæg ved jeg egentlig ikke. Det er jo en fantastisk undskyldning for at lave julekonfekt, for når man ruller det til æggeform, er det pludselig påskeslik i stedet. Smart, når man (læs: jeg) elsker konfekt! Når man laver dem selv, kan man også selv finde på smagsvarianter, og jeg synes vores blev ret gode. Min favorit var de hvide, der både ser smukke ud, og har en rigtig lækker frisk smag fra bærene. 
I kan se "opskrifterne" på dem alle nedenunder, men I skal selvfølgelig bare eksperimentere med jeres egne smagssammensætninger. Jeg har med vilje ikke skrevet mål på ingredienserne, for jeg har vitterligt ingen idé om hvor meget vi brugte. Prøv jer lidt frem, det er ikke den store (mad)videnskab.

Kokos/citron æg:
marcipan
kokosmel
skallen fra øko-citron
mørk chokolade
  1. Ælt marcipanen sammen med kokosmel og citronskal (gem lidt til pynt)
  2. Form massen til æg.
  3. Dyp dem i mørk chokolade og pynt med kokosmel og citronskal.
  4. Sæt dem på køl så chokoladen størkner.
Bær æg:
marcipan
frysetørrede bær (jeg brugte en blanding af brombær og hindbær)
hvid chokolade
  1. Mas de frysetørrede bær gennem en lille sigte med bagsiden af en ske, og ælt det lyserøde støv ind i marcipanen til du er tilfreds med farve og smag.
  2. Form massen til æg.
  3. Overtræk dem  med hvid chokolade, og drys med ekstra bærstøv
  4. Sæt dem på køl så chokolade størkner
Nugat æg:
marcipan
nugat
mælkechokolade
kakaopulver
  1. Skær nougat i små tern, og pak hver enkelt stykke ind i marcipan.
  2. Rul de små nugat/marcipan klumper til de har æggefacon
  3. Overtræk dem med mælkechokolade og drys dem med lidt kakaopulver.
  4. Sæt dem på køl til de størkner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar