tirsdag den 15. april 2014

Oldemors Tærte



Kagen her sniger sig nok op i min top 3 over yndlingskager, og det er der flere grunde til. 1: Den smager himmelsk! Den er sød, en smule sprød og ellers helt blød og næsten marcipanagtig. 2: Den er let at huske og lave. 3: Den kan varrieres alt efter hvilken marmelade man har på lager og foretrækker. 4: Den vækker nogle af de bedste barndomsminder fra mine oldeforældres gamle stue. Det var dén kage vi fik serveret når vi kom til eftermiddagskaffe. Altid serveret på de samme tallerkner, med creme fraiche og hjemmelavet saft til. Ofte var kagen lavet på min oldemors hjemmelavede blommesylt, men da det ikke var til at opstøve i mit lokale supermarked, måtte det blive med jordbær/rabarbermarmelade denne gang. Det fungerede også fint, og kagen smagte stadig af barndom.

Opskrift til en springform (ca. 22 cm i diameter):
150 g. sukker
150 g. blødt smør
1 tsk. vaniljesukker
1 æg
150 g. mel
1 tsk. bagepulver
ca. 200 g. af din favorit marmelade (frisk frugt kan også anvendes)
10 g. mandelflager
  1. Pisk sukker, blødt smør og vanilje luftigt.
  2. Tilføj ægget og pisk grundigt.
  3. Rør melet i sammen med bagepulver.
  4. Fordel godt halvdelen af dejen i en grundigt smurt springform, som har bagepapir i bunden, i et jævnt lag.
  5. Bag kagen ved 180 grader i 10 min.
  6. Tag den ud af ovnen igen og fordel marmeladen over.
  7. Læg det sidste af dejen på i "klatter" og drys med mandelsplitter.
  8. Færdigbag kagen ved 180 grader i 30-40 min. til den er gylden.
  9. Lad kagen køle helt af, inden den serveres med creme fraiche.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar