lørdag den 24. maj 2014

Healthy Rhubarb Pie





Jeg elsker rabarber. Det må faktisk være min yndligsingrediens i det søde køkken. De er fulde af smag, og både syrlige og søde. Særligt når de bliver bagt, synes jeg de er lækre! Hvem ville sige nej til en crumble lavet med friske rabarber? Ikke mig!
Jeg er desværre så uheldig at de rabarber, vi havde i haven, er gået til. Da det blev rabarbertid gik jeg ud i haven og kiggede, men der var ingen rabarber. Piv. Så nu bruger jeg enhver lejlighed til at hamstre rabarber hos venner og familie, der ikke skal bruge dem. Jeg har renset dem og skåret dem i stykker, og nu ligger de i min fryser og venter på at blive brugt til lækre tærter, crumbler og kompotter (til havregrød, pandekager, skyr, trifli og andre lækre sager). Jeg tænker også at jeg skal prøve at bruge friske rabarber til min oldemors tærte. Forleden tog jeg et par stykker op, og tryllede en lækker tærtebund frem, som de kunne blive placeret på sammen med skyrcreme, efter de var blevet bagt. Og det blev nok en af mine mest vellykkede sunde opskrifter! Man skulle ikke tro det, men kagen er uden mel, sukker og smør. Prøv dem, så snart du har mulighed for det!

Opskrift til 10 små tærter:
100 g. havregryn
25 g. mandler
25 g. kokosfibermel
et nip salt
1/2 tsk. vaniljepulver
1 banan (ca. 100 g.)
100 g. skyr
10 g. kokosolie
Skyrcreme:
200 g. skyr
50 g. philadelphia
1 spsk. honning
1/2 tsk. vaniljepulver
Bagte rabarber:
20 stykker rabarber, der passer ned i dine tærteforme
1 spsk. honning
  1. Blend havregryn og mandler til det er helt fint i en lille blender eller minihakker.
  2. Bland haregryn/mandelmelet med kokosfibermel, et nip salt og vaniljepulver i en skål.
  3. Blend banan med skyr.
  4. Smelt kokosolien i en lille skål i mikroen, og blend det ind i banan/skyr massen.
  5. Hæld banan/skyr/kokosolie over i de tørre ingredienser, og rør/ælt det godt sammen til en ensartet og fast dej.
  6. Fordel dejen i små tærteforme, der er foret med bagepapir. Tryk også dejen godt op ad siderne.
  7. Bag tærterne ved 180 grader i 15-20 min. til de er let gyldne, og lad dem køle helt af.
  8. Rør philadelphia, honning og vaniljepulver grundigt sammen til det er en ensartet cremet masse.
  9. Rør skyren i og smag evt. til med lidt ekstra honning
  10. Fordel skyrcremen i de afkølede tærtebunde, og sæt dem på køl. Gerne et par timer.
  11. Skyl og rens dine rabarber, og skær dem i passende stykker.
  12. Læg dem på en bageplade med bagepapir eller i et fad, og fordel honningen over.
  13. Bag dem ved 180 grader i 10-15 min. eller til de er mørre og saften bobler.
  14. Lad rabarberne køle let af, og læg dem to og to ovenpå de kolde tærter.
  15. Server og nyd!
TIP: Hvis jeg havde haft det, ville jeg have toppet med lidt frisk mynte. Både for smags- og synsskyld

1 kommentar:

  1. Det ser jo mega lækkert ud! :D lavede også selv rabarberkage/-tærte/-dessert i dag - rabarber er en genial opfindelse xD ;)

    SvarSlet