lørdag den 17. maj 2014

Overbelastning?

trænings-selfies fra de sidste måneder - følg med på insta: @MarieJosiasen

Træning fylder rigtig meget i min hverdag. Jeg synes faktisk ofte at det er sværere at holde hviledage, end at tage op og træne. Styrketræning og løb har været mine fokuspunkter de sidste måneder, plus en times cirkeltræning om ugen, og jeg har virkelig været motiveret til at komme udenfor og løbere længere og længere. I det hele taget har jeg været inde i en periode, hvor 5-6 gange træning på en uge har været normalt, og jeg har virkelig nydt hver en time, der er blevet brugt i fitness eller i skovene. Det er blevet så fast en del af min dagligdag, at jeg har rigtig svært ved at undvære det, og derfor er det ikke med min gode vilje, at jeg bliver nødt til at erkende, at min krop lige nu siger fra. Mit venstre underben opfører sig mærkeligt, og jeg må acceptere at jeg ikke kan løbe eller træne ben med tunge vægte lige pt. Det startede som en irritation i læggen, der føltes som om at min læg kunne gå i krampe, hvert øjeblik det skulle være. Det var dog ikke så slemt at jeg ikke kunne træne, jeg sørgede bare for at strække den godt ud. Men her i løbet af ugen har smerten rykket sig om på forsiden at mit skinneben, og trækker nu også op i knæet. Det er værst når jeg løber, men kan også komme ud af det blå eller blot ved en gåtur. Det er meget frustrerende. Jeg har holdt 3 dage helt uden træning, og igår var jeg så oppe og træne overkrop. Jeg tog 5 min på en crosstrainer, blot for at afprøve benet, men jeg kunne godt mærke at det ikke var godt. Jeg må fortsat tage den med ro, men jeg ender nok med at tage et smut til lægen, hvis det ikke snart bliver bedre. Selvom jeg har trænet meget, og det derfor er naturligt at min krop siger lidt fra, synes jeg stadig det er træls, og noget, som jeg gerne vil have overstået i en fart.

Har I haft skader? Har I nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?

8 kommentarer:

  1. Forstår fuldstændig godt det du sagde med hvile og træningsdage, og at det er træls med skaden:(
    Sidste år kom jeg ind i en rutine hvor jeg løb 3-5 kilometer ca. 3-4 gange om ugen men efter 5 måneder fik jeg en løbe skade på venstre knæ. Jeg startede hos skole sundhedsplejersken som ikke vidste hvad det var, så gik jeg til lægen som herefter sendte mig til en ultralyds scaning. De kunne heller ikke se noget. Efter det blev jeg sendt tilbage til min læge og hun sagde det nok var noget med min scene. Jeg startede herefter hos fysioterapeut og genoptrænede lige så stille. Nu er jeg næsten god igen efter 4 måneder med genoptræning. Så alt i alt må mit råd nok være at få set et læge hvis smerten bliver ved og så bare slap af så godt som du nu kan:)
    puha en lang kommentar haha!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hold da op hvor var det dog træls for dig! Jeg vil tage dit råd til mig, og slappe så godt af som muligt! :) Jeg håber dit knæ er helt iorden snart! Og en lang kommentar gør absolut ingenting ;)

      Slet
  2. Jeg ville nok også gå til lægen, hvis det var mig, og helst mens det stadig gør ondt. Jeg har en skade i skulderen som følge af en livredder, der mente at armbøjninger på det glatte gulv sikkert var meget god underholdning til karate-klubbens juleafslutning. Nu skal der ikke meget til at det "går op" og gør ondt i dag, og jeg tror min fejl var ikke at gå til lægen og få kigget på det mens der måske stadig var noget at gøre...

    Ud over det ville jeg ønske jeg havde din trænings motivation for tiden, hehe :)

    // Janni aka Gulde <>< Gulde.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg overvejer også et smut til lægen, men jeg ved ikke rigtigt om det er "alvorligt nok". Det kom jo ikke som følge af en dum bevægelse, men det kom ligesom "snigende". Så jeg føler mig ret overbevist om at det er en overbelastning.

      Held og lykke med din egen træning ;)

      Slet
    2. Tag til lægen for det behøves ikke være ret alvorligt før det er slemt. Du risikere meget vel at det udvikler sig til noget endnu værre hvis ikke du får hjælp til enten at træne det op eller give det hvile. Jeg havde en overbelastning i lysken som udviklede sig til en betændelsestilstand af hele hoftebøjer muskelen som hæfter på rygraden og ender ud i lysken hvor den binder med benet, og det gjorde ondt. Så få endelig gjort noget ved det, da det ellers bare kan blive endnu værre. Jeg er efter et helt år først blevet fri af min skade nu... Bare et råd ;)

      Slet
    3. Uha, det lyder ikke rart. Måske jeg skulle tage et smut til lægen, bare for at være på den sikre side..! Tak for din kommentar og dit gode råd - omend jeg håber det ikke er så alvorligt!

      Slet
  3. Hej Marie, kan vi ikke få din "normale" styrketrænings rutine at vide? Altså hvilke øvelser laver du til forskellige dele af kroppen?
    Knus Josephine

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det kan vi nok godt finde ud af på en eller anden måde. Jeg finder på noget! :)

      Slet