onsdag den 4. juni 2014

Fuldkorns Gulerodsboller



Små smagfulde boller, der er sprøde på ydersiden, og bløde og luftige inden i. Super lækre, super sunde og super simple! Det er lidt luksusudgaven af mine andre gulerodsboller. De er lidt mere klassiske i kombinationen af solsikkekerner, græskarkerner og gulerødder, og minder lidt om de gulerodsboller man kan købe - blot med tilføjelse af fuldkornsmel. Jeg kan anbefale at spise dem med ost og rabarbersyltetøj!

Opskrift til ca. 50 små boller:
50 g. gær
6 dl. lunkent vand
1 spsk. salt
1 spsk. honning
1 spsk. flydende fedtstof/smeltet smør/olie
1 æg
300 g. revet gulerod
150 g. solsikkekerner
100 g. græskarkerner
550 g. fuldkornshvedemel (eller anden grov meltype)
ca. 400 g. hvedemel
  1. Rør gær ud i lunkent vand.
  2. Tilføj salt, honning og flydende fedtstof.
  3. Rør ægget ud i blandingen.
  4. Rør gulerod, solsikkekerner og græskarkerner i.
  5. Tilføj fuldkornsmelet, og rør det helt ud i dejen.
  6. Tilføj hvedemelet lidt ad gangen, til du har en ensartet og let klistret dej.
  7. Ælt dejen grundigt!
  8. Lad den hæve i ca. 1 time et lunt sted (jeg sætter min ind i mikrobølgeovnen, selvfølgelig uden at tænde. Af en eller anden grund er det, det luneste sted, og dermed det sted hvor dejen hæver bedst.)
  9. Form små boller med to spiseskeer og sæt dem af på bagepapir.
  10. Lad bollerne efterhæve i en halv times tid.
  11. Pensl bollerne med vand/mælk/æg.
  12. Bag bollerne ved 220 grader i ca. 15 min, og lad dem køle af på en rist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar