torsdag den 12. juni 2014

Hyldeblomstsaft


Hvis du skal nå at lave hyldeblomstsaft, skal du til at gå i gang, og det er også derfor I får denne opskrift nu. Det er nemlig lige nu, at hylden blomstrer, og tro mig: du vil gerne lave hyldeblomstsaft! Det er uden tvivl min yndlingssaft, der for mig virkelig er smagen af sommer. Det tager nogle dage fra du går i gang, til du står med den færdige saft, men det hele passer sig selv i køleskabet. Lov mig, at I prøver det!

Opskrift på ca. 2-2,5 liter hyldeblomstsaft:
30-40 skærme (altså de store "buketter", blomsterne sidder i)
2 citroner
1 kg. sukker
1,5 liter kogende vand
30 g. citronsyre

  1. Klip den grove stilk af skærmene og tjek dem for insekter. Skyl dem ikke, da du så mister smagen.
  2. Skær citronerne i skiver og læg dem ovenpå hyldeblomsterne i en stor beholder/skål/gryde.
  3. Hæld sukker og kogende vand over, og rør til sukkeret er opløst.
  4. Rør citronsyren i.
  5. Dæk saften til, og sæt den i køleskabet i tre døgn.
  6. Passer saften gennem en si med et viskestykke i, og hæld den på rengjorte flasker.
  7. Drik den iskold (gerne med isterninger) og fortyndet ca. 1:5 med vand.
TIP: Hæld saften i plastflasker og frys den ned. Du kan også fylde flasker 1/5 op, og lægge dem i fryseren. Når det så er tid til picnic er det blot at hælde vand i, og tage dem med, og så er det helt kold, lækker hyldeblomstsaft efter et par timer.

1 kommentar:

  1. Åh, hyldeblomst saft er simpelthen så godt :)

    Kig gerne forbi min blog, hvis du lyster. Knus!
    http://kaathrinejohansen.bloggersdelight.dk/

    SvarSlet