torsdag den 17. juli 2014

London Day Two

Efter en god nats søvn var vi ude i byen før klokken 9 søndag morgen. Dagen skulle bruges på at gå rundt, så vi købte morgenmad i et supermarked tæt på hotellet, og bevægede os derefter gennem vores eget kvarter mod syd, ned mod Tower Bridge og Themsen.

Ved et tilfælde kom vi forbi en lille havn, St. Katherines Docks, hvor vi blev nødt til at gå ned og kigge. Der var så hyggeligt, at vi endte med at tage tilbage hertil hen på aftenen, for at spise aftensmad ved en af de små caféer, der lå langs havnen.

Første planlagte stop på vores lange gåtur var Tower Bridge, som var lige så stor, flot og imponerende som vi havde forestillet os! Den skal man se, når man er i London!

Efter vi havde gået over Tower Bridge, gik vi langs Themsen et langt stykke. Vi havde læst os frem til at det skulle være en rigtig god tur at gå, og det var det bestemt også! Vi havde et godt udsyn til byen og kom forbi mange fine steder og turistattraktioner. Det kan jeg kun anbefale at man gør, hvis man har lyst og tid til at opleve London på gåben.

Undervejs kom vi blandt andet forbi denne fine arkade, hvor der var spisesteder og mulighed for shopping. Vi kiggede kun ind og gik derefter videre, men hyggeligt så det nu ud.

Et af de steder vi også besøgte var Borough Market, hvilket var et lille, skjult madmarked, med masser af fine kager, lækre brød og store oste! Markedet var ikke rigtig åbnet da vi var der, og da vi kom på en søndag, var det også kun halvdelen af boderne, der var åbne. Men vi fik os en lækker juice og fik snust lidt rundt, og det var rigtig fint. Hvis jeg skulle til London igen ville jeg klart slå et smut forbi omkring frokosttid på en hverdag.

Efter besøget på markedet ville vi have været på Tate Modern, der er et gratis kunstmuseum. Desværre var den udstilling, vi ville se, ikke tilgængelig, og umiddelbart var der ikke andet, der vækkede vores interesse. Hvis vi havde haft bedre tid, kan det være at vi havde kigget lidt derinde alligevel, men vi valgte (efter en kæmpe byge) at gå videre og over Millennium Brigde.

På den anden side at Millennium Bridge lå den store katedral, St. Paul's Cathedral. Den var som katedraler er flest; stor, flot og overdrevet, men jeg var ikke så imponeret som over kirken i Milano, som vi besøgte i november. Det var lidt svært rigtigt at danne sig et overblik over dens størrelse, da der simpelthen ikke var plads til at man kunne træde tilbage og betragte den. Men altså, den er værd at se, om ikke andet fordi det er en af de største kirker i verden og en af Londons største turistattraktioner.

Efter besøget i kirken bevægede vi os mod bydelen Covent Garden, der er fuld af liv, caféer og teatre; det var nemlig tid til at vi skulle ind og se musicallen The Lion King. Gåturen fra kirken og ned til dette område var virkelig fin og hyggelig, og der var masser af stemning. Vi kom også til en form for plads, hvor der på midten var opført en arkade, hvor der var masser af mulighed for shopping og rig mulighed for at få noget at spise og drikke. Det er virkelig et rart område, som jeg vil prioritere mere tid i, næste gang jeg kommer til London, for vi nåede slet ikke at se det hele - vi havde ikke engang tid til at sætte os på en café.

At komme ind og se en musical, var en af højdepunkterne på hele turen, og jeg vil anbefale alle, der tager til London at ofre tid og penge på det. Der er masser at vælge mellem, og hvis du googler det, er det let at finde ud af hvad der bliver spillet og hvornår. Vi ville ind og se Løvernes Konge, da vi havde hørt at helhedsoplevelsen med kostumer, musik, effekter og skuespil, var fuldstænding fantastisk. Og vi blev bestemt ikke skuffede! Det var simpelthen SÅ flot! Særligt kostumerne og de forskellige effekter på scenen blev vi imponerede over, og flere gange fik jeg kuldegysninger, når de for alvor gav den gas til de velkendte Disney numre. Det var den klassiske historie som vi kender den fra filmen, men kunne på ingen måde sammenlignes med noget jeg har set før. I kan se en lille smagsprøve fra youtube HER.
Vi havde dummet os, og ikke købt billetter hjemmefra, da vi havde hørt, at man sagtens kunne få billetter derovre. Det var lettere sagt end gjort, så jeg vil virkelig anbefale jer at købe billetterne hjemmefra. Vi endte nemlig med at stå og trippe ude foran teatret og krydse fingre for at der skulle være billetter tilovers. Det lykkedes at få fat i nogle 20 minutter før showstart, men de blev noget dyrere end hvis vi havde købt dem hjemme. Showet var klart alle pengene værd, men jeg køber altså billetterne hjemmefra næste gang!

Efter musicallen var det tid til at begive sig hjemad. På vejen kom vi forbi den fineste slikbutik, og så kom vi op og køre med en af de røde busser!

Vi spiste aftensmad ved havnen, som vi havde besøgt tidligere på dagen, og det var en helt perfekt afslutning på en dejlig, dejlig dag med masser af oplevelser! Vi fik ikke taget nogle billeder med kameraet, så dette er taget fra instagram.

På vej tilbage til hotellet, trætte og mætte (både af god mad og oplevelser), så vi imponerende arkitektur, og sugede det sidste byliv til os, inden vi så VM finale på værelset, og derefter faldt i søvn meget, meget hurtigt.