tirsdag den 1. juli 2014

Rabarbertærte med Mandler & Crumble



Nogen (Rasmus) havde nået at snuppe et stykke tærte, inden jeg fik taget billeder. Jeg vælger at tage det som et kompliment. Da jeg havde afsluttet min sidste eksamen skulle det selvfølgelig fejres, og egentlig havde vi planlagt en tur til skovsøen for at få store, gammeldaws isvafler, men vejret indbød ikke ligefrem til isspisning - tværtimod var det tærtevejr! Så jeg gik i køkkenet, og hyggede mig med at lave mørdej, fylde den med syrlige rabarber og vaniljekorn, og toppe den med en knasende sprød havrecrumble samt mandelsplitter. Jeg siger jer, huset duftede dejligt! Mørdejen jeg lavede, var inspireret af dejen fra min solbærtærte, som jeg lavede sidste år. Jeg synes de blendede mandler giver en enormt lækker smag og konsistens, men hvis I har en anden yndlings mørdej, kan I bare bruge den! Jeg kan godt lide at man kan se rabarberfyldet nedenunder crumblen, men hvis I vil have hele tærten dækket, kan I bare doble op på crumblen!

Opskrift på 1 rabarbertærte (ca. 22 cm. i diameter)
Bund:
75 g. hvedemel
40 g. fintblendede mandler
40 g. sukker
40 g. koldt smør
1/4 - 1/2 sammenpisket æg
Rabarberfyld:
400-500 g. raberber stilke
ca. 100 g. sukker (det afhænger af hvor sure dine rabarber er)
kornene fra 1 stang vanilje
1 spsk. majsstivelse
Crumble:
60 g. havregryn
30 g. smør
30 g. sukker
mandelsplitter
  1. Bland hvedemel, fintblendede mandler og sukker i en skål.
  2. Skær smøret i små tern og ælt det ind i dine tørre ingredienser.
  3. Når smøret er fordelt, tilføjes en lille smule æg ad gangen, men kun lige netop til dejen samler sig.
  4. Lad dejen hvilke en halv times tid i køleskabet.
  5. Rul dejen ud, læg den i din smurte tærteform og prik den med en gaffel over det hele.
  6. Put staniol ned i tærten og fyld den op med tørrede bønner, linser eller grødris. Det forhindrer tærten i at hæve samt falde ned ad siderne.
  7. Bag tærtebunden ved 180 grader i 10-15 min.
  8. Rens dine raberberstængler og skær dem i stykker på ca. 1 cm.
  9. Tag kornene ud af din vaniljestang, og vend dem i rabarberstykkerne sammen med sukker og majsstivelse.
  10. Fordel rabarberne i din forbagte tærte, og bag den 10 min. ved 180 grader.
  11. Ælt havregryn, smør og sukker sammen, og fordel det over tærten.
  12. Drys med mandelsplitter, og bag tærten ved 180 grader i ca. 30 min til crumblen er gylden.
  13. Lad tærten køle af, inden den serveres.
TIP: Server din tærte med creme fraiche eller skyr, som du rører med lidt vanilje. 
TIP 2: Rabarberne kan skiftes ud med hvilken som helst anden frugt, som du kan få fingrene i!

1 kommentar:

  1. Ser lækkert ud :3
    Noget jeg vil prøve, bare med en anden frugt, er ikke vild med rabarber :D

    www.angiedavidsen.blogspot.dk

    SvarSlet