onsdag den 24. september 2014

Efterskolernes Dag


På søndag åbner alle landets efterskoler dørene op for unge mennesker, og deres familier, der går og leger med tanken om et år på efterskole. Arrangementet varer fra 13 til 17, og giver dig mulighed for at komme rundt og besøge så mange skoler, som du har lyst til.

Hos os indebærer Efterskolernes Dag en rundvisning med en elev, et infomøde med Kåre, vores forstander, og et møde med en lærer, hvor man kan drikke en kop kaffe, spise en bolle eller et stykke kage, og få svar på de sidste spørgsmål, der måske har meldt sig.

Jeg var selv afsted til efterskolernes dag for to år siden. Det var her jeg for alvor blev bidt af idéen om et år væk hjemmefra med nye mennesker og nye oplevelser. Ved et tilfælde fandt jeg Nørre Åby Efterskole på nettet, og da den lød spændende, beslutttede vi at tage ud og se på den som den første til efterskolernes dag. Vi havde et par andre i baghånden, hvis nu NÅE alligevel ikke skulle være stedet for mig. Det var dog ikke nødvendigt. Så snart jeg trådte indenfor døren, vidste jeg, at dette var det rigtige sted for mig. Jeg havde ingenting at sammenligne med, ud over min folkeskole, men jeg kunne med det samme mærke at dette sted var det helt rigtige. Samme dag blev jeg skrevet op, og nedtællingen begyndte.

Selvom jeg var skrevet op, var jeg også ude og kigge sidste år. Blot for at opleve stemningen endnu en gang, og for at min far også kunne se skolen. Han var nemlig ikke med første gang vi besøgte NÅE. Og igen kunne jeg mærke, at dét her, det var bare det jeg skulle.

På søndag er det så min tur til at vise skolen frem. Min tur til at give et godt indtryk og forhåbentlig give nogle nye lysten til at starte på NÅE. Lige nu er det vores skole, men om et år, er det nogle andre, der spiller pool, ser film i Bogart og sover i vores senge. Det er mærkeligt at tænke på, men jeg glæder mig alligevel til på søndag, for jeg tror virkelig at det bliver en sjov dag! Jeg er stolt af NÅE og viser gerne dette skønherlige sted frem til alle, der også har lyst til at prøve kræfter med efterskolelivet.

Jeg synes bestemt at I skal overveje at tage på efterskole! Og hvis I gør det, skal I bestemt tage afsted til Efterskolernes Dag. Det er enormt rart at se skolen i virkeligheden, og få et indblik i de muligheder og tilbud der er. Og så vil jeg da gerne slå et ekstra slag for NÅE - gør jer selv den tjeneste at overveje den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar