fredag den 21. november 2014

Superdøgn


Jeg har været vågen i 36,5 timer. Det er ikke engang en joke. Vi har nemlig haft superdøgn på NÅE fra torsdag til fredag. Det er nok de færreste af jer, der er NÅE-kendte, så for god ordens skyld vil jeg fortælle om dette arrangement, som I også kan se nogle highlights fra i klippet ovenover. Og så har jeg også bare virkelig meget lyst til at fortælle om det, og det er jeg i min fulde ret til her på bloggen.

Superdøgn er et af højdepunkterne på et skoleår på Nørre Åby Efterskole. Det har jeg hørt tidligere årgange og lærerer sige, og jeg må tilslutte mig superdøgns-fansne. Superdøgn ér for fedt! Det er det vildeste døgn, hvor vi bliver presset til det yderste.

Skolen blev inddelt i fem hold: tre pigehold (gul, rød, som jeg var på, og hvid) og to drengehold (sort og blå), der hver fik tildelt et klasselokale, der skulle være vores base i 24 timer. Så vi stod op til morgenmad 8:15, fik pakket alle vores ting, med beskeden om at vi ikke ville få mulighed for at hente noget, hvis vi havde glemt det, og slæbt madrasser op i vores lokaler. Vi fik et af klasselokalerne, hvilket vi var meget tilfredse med. Klokken 10 startede det hele, og vi kunne se frem til et helt døgn sammen. Uhh, det var spændende, for ingen af os vidste hvilke opgaver vi ville blive præsenteret for, og hvordan vi ville reagere, når vi på et tidspunkt blev meget, meget trætte.

Hver gang klokken var hel, altså 10:00, 11:00, 12:00 osv., skulle vi ud for at hente en opgave ved lærereværelset. Denne opgave kunne være alverdens ting, men den skulle løses i fællesskab på holdet. Nogle gange var det store, tidskrævende opgaver, som fx. at udfylde et helt matematikhæfte med krydser hurtigst muligt, andre gange var det mindre opgaver, hvor vi indenfor en time, skulle gætte flest kendte eller kreere en flot uro med temaet vilde dyr. Nogle af opgaverne var tiltænkt at være for hele holdet, mens andre opgaver var for mindre grupper. Gennem døgnet blev vi præsenteret for vores maskot, en rød pølse, og denne var også omdrejningspunkt for flere af vores opgaver, da den skulle have både tøj, datingprofil og musikvideo. Ligeledes var der flere opgaver, der skulle fremvises for de andre hold, når vi mødtes til måltiderne i spisesalen. Herunder kan jeg nævne et stompnummer, et dukketeater, et skuespil med jul som tema og fire forskellige dialekter i spil, en sang, en dans og et kampråb (gerne med koreografi). Ydermere var der heldøgns-opgaver, som at lave en vlog, tage stemningsbilleder og skrive en artikel, som vi hele tiden skulle have i baghovedet.

Udover opgaverne, der selvfølgelig skulle løses, både korrekt og hurtigt, for at score maximum point, var der også konkurrencer, hvor vi skulle dyste mod de andre hold. Klokken halv, altså 21:30, 22:30, 23:30 osv. mødtes vi rundt omkring på skolen for at dyste i konkurrencer som gæt og grimasser, pusterør, yatzy, fodboldgolf, hockey, stafetter, crossfit (klokken 6:30 om morgenen, uden én eneste times søvn!) og mange andre skøre, sjove og hårde ting.

Jeg var overrasket over hvor let, og forholdsvis problemfrit, døgnet forløb. Jeg havde frygtet at vi på et tidspunkt virkelig ville gå hinanden på nerverne, for der skal ikke så meget til, når man er både fysisk og mentalt træt, og ikke har mulighed for at trække sig væk for at søge fred og ro. Men det gik over al forventning, og der var god stemning på holdet - selv i de pressede timer. Det var mit indtryk at det var tilfældet på alle hold, for humøret var altid højt og kampgejsten i top, når vi mødtes til konkurrencer og måltider.

Mit hold, Red Devils, endte med at komme på anden pladsen, kun overgået af Men In Black, det sorte hold, der, på trods af tilfældig holdinddeling, bestod af alle skolens største og stærkeste drenge. Så jeg skam tilfreds, og mere end tilfreds med mit holds indssats. Vi var sgu for seje! Bare det at klare sig gennem hele døgnet, synes jeg er en sejr.

Fællesskab fødes når JEG bliver til OS, er Nørre Åby Efterskoles motto, og det må man i den grad sige er tilfældet med superdøgn. Vi tvinges til at være i et fællesskab, der styrker og udfordrer os på alle mulige måder, og det gør os stærkere og tættere. Efterskole, når det er bedst<3

Nu er jeg selvfølgelig godt træt, men ikke så træt som jeg troede jeg skulle være, så jeg har faktisk holdt mig vågen hele dagen. Det er helt med vilje, for så regner jeg med at gå tidligt i seng og sove længe imorgen, og så krydse fingre for at min døgnrytme er blevet vendt igen. Det er nok lidt optimistisk, for jeg er nok mere udmattet end jeg selv er klar over, men man har jo lov til at håbe. I hvert fald er det meget rart at være hjemme, hvor der er helt roligt, trygt og stille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar