onsdag den 31. december 2014

Kransekage

Til nytår hører kransekage! Så jeg har selvfølgelig også været i køkkenet, for at fremtrylle min version. Jeg har tilføjet lidt hakkede mandler til kransekagerne, da jeg synes det er ret lækkert, at der er lidt knas i de klassiske små stykker kransekagekonfekt. Hvis du vil have dem helt klassiske, kan de selvfølgelig udelades. Ligeså kan vaniljesukkeret og citronen også udelades, da det ikke er klassiske ingredienser i kransekage, men jeg synes kun, at det gør smagen bedre. I kan jo overveje at prøve det, om ikke andet så næste år, for det bliver nok lidt svært at nå nu.

Jeg skal ikke holde nytår med min familie i år, og kommer derfor heller ikke til selv at skulle spise disse stykker kransekage. Desværre. Jeg har nemlig prøvesmagt et enkelt stykke (man kan ikke servere noget, man ikke har smagt. Tænk hvis nu det smagte dårligt!), og jeg ville bestemt ikke have noget imod at skulle have et stykke mere i aften. De er simpelthen så gode!

Godt nytår!

Opskrift til ca. 30 stykker kransekagekonfekt:
350 g. marcipan
100 g. mandler
2 æggehvider
125 g. sukker
1 tsk. (hjemmelavet) vaniljesukker
lidt revet citronskal eller et par dråber citronessens
pynt:
mørk chokolade
glasur af ca. 80 g. flormelis og 1 spsk. pasteuriseret æggehvide

  1. Hæld kogende vand over mandlerne og lad dem trække 10-15 minutter, så du kan smutte skallen af. Hak de smuttede mandler, så nogle er finthakket og nogle er lidt grovere
  2. Klip/smuldr marcipanen i små stykker og rør den grundigt sammen med æggehvider, sukker, vaniljesukker, og citronskal eller -essens (jeg brugte et par dråber naturlig citronessens fra Dr. Oetker).
  3. Rør de smuttede og hakkede mandler i, og rør til de er fordel i hele dejen.
  4. Sæt kransekagemassen på køl i et par timer.
  5. Gør dine hænder fugtige, og tril dejen til kugler på størrelse med kastanjer, og tryk dem let flade.
  6. Bag kransekagestykkerne ved 190 grader (varmluft) i 8-12 min. til de er let gyldne. Husk at sætte en ekstra bageplade under, så de ikke bliver brændte i bunden.
  7. Lad kagerne køle af, og sæt dem i køleskabet, så de bliver helt kolde.
  8. Smelt en omgang mørk chokolade, og dyb bunden af kransekagerne. Sæt dem på hovedet på et stykke bagepapir, og lad chokoladen størkne, inden de kan opbevares på køl, i en lukket beholder, indtil den dag de skal serveres. De kan sagtens holde sig et par dage.
  9. På dagen, hvor de skal serveres, piskes der en tyk glasur af flormelis og æggehvide (jeg lavede den på slump, så prøv jer lidt frem - den skal være tyk nok til at holde formen når du sprøjter den), som så sprøjtes over de små stykker kransekage. 
  10. Lad glasuren størkne, og opbevar dem så igen på køl - denne gang i ét lag, så glasuren ikke går i stykker - indtil servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar