onsdag den 31. december 2014

Nytårstalen 2014

Nu er der virkelig ikke særlig længe, til vi siger endeligt farvel til 2014 og træder ind i 2015. Jeg har det altid lidt ambivalent med denne dag. Selvfølgelig er det noget, der skal fejres, men jeg synes også at det kan blive lidt for meget. Vores liv ændrer sig jo ikke, fordi vi skal til at skrive et 5-tal i stedet for et 4-tal. Men det er nok også bare mig, der har lidt svært ved at komme helt op i fest-gear, så hurtigt efter jul. For på mange måder, er jul meget mere en højtid og tradition efter mit hoved.

Ikke desto mindre, kan jeg jo ikke slippe udenom at 2014 er gået, og jeg kan da heller ikke lade være med at kigge tilbage på året, der er gået og tage stilling til hvad jeg har, og ikke har, nået. Og måske nærmere opnået.

Der har været masser af oplevelser i løbet af året. Rejser, et afsluttet folkeskoleforløb og opstart på efterskole har klart været højdepunkterne. Men der har også været så mange andre gode ting, som I har kunnet se i mine 2014-indlæg. Jeg har lavet mange rare, fede, spændende, vilde, sjove, dejlige og hyggelige ting!

Jeg havde ikke noget konkret nytårsfortsæt for sidste år, men blot et ønske om at blive ved med at udvikle mig selv i en positiv retning i forhold til krop og sind. Mit overordnede ønske har været at være glad, og det har jeg delvist opfyldt. Grundlæggende set vil jeg sige, at jeg har været gladere og mere tilfreds med mit liv i 2014 end jeg var i 2013, og det er på sin vis en sejr i sig selv, at jeg fortsat får det bedre og bedre, og lærer at kende og acceptere mig selv i højere grad. Dermed ikke sagt, at der ikke har været hårde perioder, for det er nok en del af livet. Især når man er særligt sensitiv og teenager. At lære sig selv bedre at kende, medfører også at man kommer tættere på sine svagheder, og det kan godt være hårdt at skulle indse. Jeg har i hvert fald oplevet en smule modgang i de situationer, hvor jeg har skulle være 100% tro mod mig selv. Og det kunne jeg nok godt øve mig i at acceptere. Det kan godt være lettere bare at flyde med strømmen, men hvis jeg skal leve efter mit ønske om at gøre gode ting for mig, så bliver jeg nødt til at lytte til mig selv - også hvis det betyder at der er ting, jeg må sige fra til eller gøre anderledes end så mange andre. Alt dette tankespind overvejer jeg at skrive et lidt dybere indlæg om på et tidspunkt. For måske er der nogen, der går rundt med samme tanker som mig?

I forhold til bloggen ønsker jeg nemlig at udvikle den i det nye år. Den vil fortsat være et inspirationssted, hvor jeg samler mine interesser og alle de gode ting, jeg har, men jeg ønsker også at dele nogle af mine lidt dybere, mere personlige og måske lidt samfundskritiske tanker. Den side har jeg nemlig også, men jeg har ikke vist det så meget her på bloggen, som jeg måske kunne tænke mig. Jeg nyder nemlig at skrive og udgive, så det er måske noget jeg vil gøre mere i det nye år.

Ellers må mit nytårsfortsæt for næste år, være det samme, som det var i år. Jeg skal gøre gode ting. Gode ting for mig selv og for andre. Grundlæggende set skal jeg være glad, og hvilke delmål og ting jeg så gør og opnår, for at nå dette overordnede mål, det må tiden vise. Lige for tiden gør det mig glad at løbe, så halvmarathon bliver en vild oplevelse i fet nye år, men jeg vil ikke have det som nytårsfortsæt, at løbe halvmarathon. Det er med målet, om at være glad, for øje, at jeg har givet mig selv denne udfordring. Kan I følge mig i den tankegang?

Jeg håber I har haft et godt år, og at det næste også bliver godt - og måske endda bedre. Hav en rigtig, rigtig dejlig nytårsaften, og pas på jer selv.

1 kommentar: