torsdag den 29. januar 2015

Broccolisalat

En yderst velsmagende og lidt anderledes salat, der særligt er lækker her i vintermånederne, hvor jeg synes at lidt grovere og tungere salater, der gerne indeholder en form for kål, hører til. Salaten er også mere mættende end en kedelig iceberg/tomat/agurk-salat, og fungerer dermed fint som aftensmåltid med fx. et par gode frikadeller eller saftig kylling (enten lår eller bryst) og intet andet - måske lige foruden et par gulerodsstave, som jeg altså ikke kan undvære. Behov for pasta, kartofler, ris, brød eller andet "fyld" på tallerkenen, synes jeg i hvert fald ikke der er, når denne salat kommer på bordet. Min far ville nok erklære sig uenig, men han er også en 44-årig marathonløber på 1.87, så han kræver noget mere brændstof end mine 168 cm. på 16 (snart 17) år.

Opskrift på broccolisalat til 4-5 personer:
1 broccolihoved
1-2 rødløg, alt efter størrelse
150 g. bacontern
et par håndfulde solsikkekerner
dressing:
3-4 gode spsk. skyr
1-2 tsk. mayonaise
1 tsk. sennep
1/2-1 tsk. honning
salt & peber
citronsaft
  1. Steg bacon til det er sprødt, og overfør det til en tallerken, hvorpå du har lagt et par stykker køkkenrulle, til at suge overskydende fedt. Lad det køle af.
  2. Rist solsikkekernerne til de er let gyldne. Lad også disse køle lidt af.
  3. Fjern det groveste af stokken fra broccolien, og skær resten i små buketter. Du kan sagtens anvende lidt af de tynde stykker af stokken også - jeg synes faktisk det er det, der smager allerbedst!
  4. Hak rødløg fint.
  5. Rør dressingen sammen og smag den til.
  6. Bland hele molevitten og rør til dressingen er godt fordelt.
  7. Salaten kan serveres med det samme, men smager faktisk bedst, hvis den får lov til at trække et par timer på køl.
TIP: Jeg har hørt om nogen, der putter rosiner i denne salat. Jeg bryder mig ikke synderligt meget om det, men måske gør du!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar