fredag den 2. januar 2015

Chokoladekarameller med Mandler og Pistacienødder



Dem her havde jeg helt glemt, men heldigvis kom jeg i tanke om dem d. 23 december, så jeg nåede med lynets hast at gå i køkkenet, og trylle denne lille portion af lysegrøn konfektlykke frem. For det er virkelig en af mine favoritter. Så simple at lave, og så lækre i både smag og konsistens. De er bløde, men samtidig en smule chewy, hvilket jeg synes er den helt rigtige konsistens for karameller. Chokoladen træder også rigtigt frem, da de indeholder så få ingredienser, og det synes jeg bestemt også er et plus. Disse er jo chokoladekarameller, så det er selvfølgelig dét de skal smage af. Sidste år lavede jeg dem blot med mandler, og så en smule kakaonips på toppen, men i år opgraderede jeg dem, og tilføjede de festligt flotte og meget velsmagende pistacienødder, mens jeg samtidig ristede mandlerne for at få endnu mere af den lækre mandelsmag med i karamellerne. 

De var virkelig et hit, og jeg anbefaler jer at prøve dem! Også selvom kalenderen nu siger januar 2015, og der nok er mange, der har et ønske om at ligge lidt af julens hyggespisning på hylden. Jeg bilder nemlig også mig selv ind, at disse er en lille bitte smule sunde, da de hverken indeholder (rigtigt) sukker, fløde, smør eller andre "forbudte" sager. Kun chokolade, honning og nødder! Og er det ikke nogle af de ting, man skal unde sig selv, selvom man gerne vil leve sundt? Det er i hvert fald min overbevisning, for hvis jeg også skal udelukke sådanne ting fra min kost, så bliver det simpelthen for kedeligt og trist!

Nå, nu til karameller:

Opskrift til 25-30 små chokoladekarameller med mandler og pistacienødder:
100 g. honning
125 g. mørk chokolade
60 g. mandler
40 g. usaltede pistacienødder
et nip salt
pynt: ca. 10 g. ekstra pistacienødder, blendet til helt fint mel

  1. Put mandlerne i en 180 grader varm ovn, og rist dem 5-10 min. til de er let gyldne, og der dufter af mandler. Dette giver mere smag til mandlerne.
  2. Hak chokoladen fint.
  3. Smelt honningen i en lille gryde ved svag varme.
  4. Sluk varmen, når honningen er smeltet helt, og tilføj chokolade, mandler, pistacienødder og salt, og rør det hele godt sammen, til du opnår en helt ensartet masse.
  5. Put bagepapir i en firkantet form (jeg brugte en gammel madkasse) og fordel din chokolademasse heri i et jævnt lag. Vær sikker på at du trykker massen godt sammen, så der ikke er store luftbobler. Vær lidt omhyggelig med dette trin, så får du det bedste resultat.
  6. Blend lidt ekstra pistacienødder til helt fint mel, og drys det på toppen af karamellerne i et jævnt lag. Tryk det let fast.
  7. Sæt karamellerne på køl i minimum et par timer, men også gerne længere.
  8. Når massen er helt fast, kan du skære den ud i små firkanter med en skarp, savtakket kniv, som du tørrer af i et rent viskestykke flere gange undervejs.
  9. Opbevar karamellerne på køl i en lukket bøtte, indtil de skal spises.

1 kommentar:

  1. Uhm, de ser smadderlækre ud! Og især med de grønne pistacienødder på toppen. :)

    SvarSlet