mandag den 26. januar 2015

Mandag Morgen & Sunde Bananvafler

Grundet skiferien har jeg forlænget weekend. Det vil sige at jeg har fri i dag, mens min familie er på arbejde og i skole, så jeg har tid og ro til at forkæle mig selv, slappe af og bare tulle lidt rundt og lade op til en ny efterskoleuge. 

Sådanne dage er noget af det bedste jeg ved. Jeg har tit mange bolde i luften, og nyder også hverdagens trummerum, hvor jeg føler at jeg får noget fra hånden, men dage, hvor jeg ikke skal noget, sætter jeg også stor pris på. Her er der tid til en lang løbetur, god kaffe, et par kapitler i en god bog, køkkenprojekter og forberedelse af indlæg her til bloggen. Alle de der småting, som jeg stornyder, men ikke altid har tid til. Et af mine ønsker for 2015 er også at jeg husker at være mig. Og jeg er typen, der har fart på, men også brug for Marie-tid, så de to ting vil jeg forsøge at forene i det kommende år. Så er jeg nemlig gladest.

Dermed startede jeg også dagen på den bedst tænkelige måde - for mig, vel og mærke: med en løbetur, der på trods af regn og sjap, var ganske fornøjelig, og gav mig den der rare fornemmelse af velvære, samt en god appetit. Så efter et lynbad tryllede jeg velsmagende sunde bananvafler frem, og hyggede mig med at toppe dem med lækre sager. Så dejlig morgenmad!

Nu sidder jeg med kaffe i min lille stempelkande, har lige bestilt et par sko (apropos morgenens indlæg) og vil nu sætte mig og bladre lidt i et par kogebøger, for at se om der er noget, jeg har lyst til at lave.

Jeg ønsker jer alle en fantastisk uge, der forhåbentlig starter med en okay mandag. Og så må I hellere få opskriften på de der lækre vafler. Måske I har tid til at afprøve dem i ugens løb, ellers må I love mig at prøve dem i weekenden!

Opskrift på sund bananvaffel til 1 person:
1 æg
1/2 banan, ca. 50 g.
1 spsk. kokosfibermel (kan evt. erstattes af hvedemel, mandelmel, grahamsmel, havregryn osv.)
1/4 tsk. bagepulver
et nip vaniljepulver
et lille nip salt
topping (jeg brugte blommekompot, skyr, frisk blomme og ristede mandelflager)
  1. Del ægget, og bland blommen med banan, kokosfibermel, bagepulver og vaniljepulver til en klumpfri masse.
  2. Pisk æggehviden stiv i en anden skål med et lillebitte nip salt.
  3. Vend æggehviden i resten af dejen.
  4. Varm vaffeljernet op, put en smule fedtstof på, og hæld dejen i.
  5. Bag vaflen til den er gylden, og server den umiddelbart med det samme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar