torsdag den 8. januar 2015

Samfundsemnedag

I tirsdags var endnu en af de der specielle og anderledes dage, som gør efterskole til noget helt særligt. Vi havde samfundsemnedag, og hele skolen var dermed forvandlet til NÅEborg (altså som i Christiansborg). Nogen havde ansvaret for forskellige medier, og andre var politikkere. Vi skulle ikke formidle vores egen holdning, men bestræbe os på at visualisere de ting, vores tildelte parti stod for.

Jeg var fx. kommet i partiet "De Grønne", der havde som mærkesag at gøre Danmark grønnere, og mine partifæller og jeg skulle dermed forsøge at overbevise alle de andre om, at et Danmark med større fokus på økologi og miljøet, ville kunne hjælpe os ud af krisen. Det skulle vi gøre ved at gøre opmærksom på os selv gennem medierne, lave en valgvideo og forskellige skilte og valgplakater, holde en god formandstale, hvor vi præsenterede partiets mærkesager og fokuspunkter, og deltage i forskellige politiske debatter.

Det var altså et stort skuespil, og det handlede i stor grad om hvem, der spillede rollen bedst. Hvem der levede sig ind i rollen, og fik overbevist de andre om den politiske overbevisning, deres parti havde.

I løbet af dagen var der således en livlig politisk debat på facebook, hvor alle partier forsøgte at byde ind med deres, og hvor medierne delte forskellige nyheder og skandaler. Der var nemlig både almindelig nyhedspresse, men også sladderpresse, der skulle bringe skandaler, sladder og skabe splid. Derudover var der radio- og TV-hold, der også skulle producere forskellige indslag, som vi så og hørte i løbet af dagen.

Til sidst var der valg, og, til min store overraskelse, var det vores parti, der vandt. Jeg havde ikke troet at et grønt miljøparti ville have nogen chance mod partier som fx. "Fællesskabet", der på en eller anden måde appellerer til flere mennesker, med deres mærkesager om øget fællesskab, gode skoler og plads til alle. Jeg tror at et sådant parti ville høste flere stemmer i virkeligheden, men vi fik af vide, at vi havde virket enormt overbevisende i vores politik, og det var derfor, der var blevet stemt på os. Vi havde simpelthen solgt varen bedst, og det var da virkelig fedt at få bekræftet!

Alt i alt var det en super fed dag! Det var en spændende og anderledes måde at lære noget om politik, og i høj grad noget om de virkemidler, som politikkere kan gøre brug af. Det var helt tydeligt, at de partier, der havde deres argumenter i orden, virkede rolige og havde overblik, og gjorde opmærksomme på dem selv i medierne og til debatterne, var de, der fik flest stemmer. Og det var da en federe måde at lære det på, selv at være en del af det, end blot at læse om det!

Deruodver synes jeg at det var vildt fedt, at jeg fik muligheden for at bruge mine talegaver lidt. Jeg er nemlig typen, der nyder at fremlægge og holde oplæg, og også altid har fået ros for den ro jeg udstråler, når jeg står foran en større forsamling. Af en eller anden grund, kan jeg bare enormt godt lide det, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ville elske, hvis mit fremtidige job kunne indebære foredrag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar