onsdag den 4. februar 2015

Amerikanske Chocolate Chip Cookies

De her cookies sniger sig op på top tre over mine yndlingscookies sammen med snickerscookies og triple chocolate cookies. Kan I fornemme et tema i mine favoritcookies? (lille hint: chokolade).

Jeg har længe gerne ville prøve denne opskrift, efter jeg så den hos Emily Salomon for et godt stykke tid siden, men da det også er en af de mere tidskrævende cookies, har jeg udskudt det. Men da vi så skulle have gæster d. 2 januar (det er så en måned siden i dag), og jeg ikke havde noget at lave d. 1 januar, tænkte jeg at NU måtte det være tid til at afprøve de cookies. Og det fortryder jeg ikke et øjeblik! Vores gæster var vist også ret tilfredse.

Cookiesne er de mest chewy, jeg nogensinde har smagt, og jeg tror det er døgnet på køl, der gør hele forskellen. Det er også det ekstra trin, der gør processen lang, men det er uden tvivl ventetiden værd. Og dejen passer jo sig selv i køleskabet, så der er ikke mere arbejde, det skal bare planlægges lidt nærmere hvornår man craver cookies, så dejen kan laves et døgns tid i forvejen. Men når den hurdle er overstået, så står man med de lækreste, lækreste cookies, der er spækket med chokolade, sprøde i kanterne og stadig bløde i midten. De to die for og overdådige på ægte amerikaner-vis. På vores rejser til det store USA har vi spist utallige cookies, og disse er dem, der kommer nærmest en ægte amerikansk chocolate chip cookie. Bortset fra at jeg bager dem i halv størrelse, men det kan I jo gøre lige som I synes. Jeg synes bare personligt, at det godt kan blive for meget, med cookies på størrelse med tallerkener. Det er helt op til jer!

Opskrift til ca. 35 cookies:
180 g. smør, blødt (stuetemperatur)
180 g. brun farin
150 g. sukker
1/2 stang vanilje, kornene herfra eller 2 tsk. vanilje
2 æg, stuetemperatur
310 g. mel
3/4 tsk. natron
1 tsk. bagepulver
1 tsk. salt
350 g. mørk chokolade (gerne en god en af slagsen), hakket
  1. Det bløde smør piskes grundigt med brun farin, sukker og vaniljekornene. Pisk det til det er lyst, lufttigt og cremet, omkring 3-5 minutter med en håndmikser.
  2. Tilføj æggene ét ad gangen, og pisk grundigt mellem hvert.
  3. Vend mel, natron bagepulver og salt sammen, og tilføj det lidt ad gangen.
  4. Rør kun, til dejen er ensartet.
  5. Tilføj chokoladen, og rør til den er fordelt.
  6. Dæk dejen med film, og stil den på køl i minimum 24 timer.
  7. Tril den kolde dej til kugler á ca. 35 g. (det, synes jeg ihvertfald, var en passende størrelse)
  8. Sæt dem på en bageplade, beklædt med bagepapir, med godt mellemrum. Tryk dem IKKE flade - de skal nok flyde ud.
  9. Bag dem ved 180 grader i 8-12 minutter. De må godt virke lidt bløde i midten, når de kommer ud.
  10. Lad dem køle 5-10 minutter på bagepladen, og overfør dem så til en rist, hvor de skal køle helt af.
  11. Opbevar dem i en lufttæt dåse eller beholder, hvor de holder sig lækre i et par dage.
TIP: Når du har trillet dejen til kugler, kan du sætte bagepladerne i fryseren. Når dejkuglerne så er helt frosne, kan du lægge dem i fryseposer, og så har du altid cookies i fryseren, der er klar til uventet besøg. Alt du så skal gøre, er at tø dem op i køleskabet et par timer, og så putte dem i den varme ovn. Smart!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar