tirsdag den 10. februar 2015

Efterskole Essentials

I dag har jeg været på NÅE i et halvt år. Det er præcis et halvt år siden jeg troppede op, spændt, bange, nervøs, glad, med sommerfugle i maven og på grådens rand, med alle mine ting og sager, flyttede ind på et nyt værelse, sagde farvel til min familie og hej til nye venner og vaner for allerførste gang. Det har simpelthen været det vildeste og bedste, jeg nogensinde har gjort.

Jeg vil efterhånden beskrive mig selv som en erfaren efterskoleelev, og jeg har derfor lavet denne lille guide til nødvendige efterskolesager, som jeg synes man skal tage med. Selvfølgelig er rigeligt med tøj, undertøj og evt. sportstøj, en taske, toiletsager, håndklæder og lagner, andre praktiske ting og sko også nødvendige at have med, men herunder har jeg samlet mine forslag til de små ting, som man altså også skal huske at have med!

 En lyskæde! Der er altså bare noget hyggeligt ved det, og jeg tror også det er derfor at 9 ud af 10 værelser på NÅE har én eller flere lyskæder. Og selvfølgelig også billeder og andre personlige ting, til at gøre værelset lidt hyggeligt.

 Det er en god idé at finde en måde hvorpå man kan høre musik. Jeg anvender blot min telefon, og en højtaler, som jeg kan slutte til via bluetooth.

 Et krus, en ske og noget the. Jeg drikker på daglig basis 3-4 kopper the, og særligt i stilletimen synes vi piger på KB at det er hyggeligt at koge en kande vand og så sidde og snakke med hver vores kop. Der er også mange, der drikker varm kakao.

 Pynteting. Ligesom en lyskæde og billeder, er det med til at skabe lidt hygge på værelset, og det er altså vigtigt at huske på. Du skal trods alt bo på værelset et helt år, så det er vigtigt at føle sig tilpas.

 Det er en god idé at have lidt snacks på værelset. Min efterskolelast er blevet chokoladekiks, så mit snacklager indeholder stort set altid dem og så noget tørret frugt, så jeg også har et lidt sundere alternativ, som jeg kan snuppe en lille håndfuld af, for et hurtigt skud energi - fx. inden en løbetur.

 Selvom du regner med at tage hjem og vaske tøj i weekenderne, så tag lige lidt vaskepulver og klemmer med alligevel. For det er altså lidt surt at stå en onsdag og mangle rent undertøj, og så skulle vente helt til weekenden. Så vaskepulver - husk det!

 Gør det lidt rart for dig selv og medbring varme sokker, tæpper og bløde ting. Særligt her i de kolde måneder er det hyggeligt at kunne pakke sig lidt ind.

 Et survivalkit med de småting, som man akut kan få brug for. Mit survivalkit har bestået af khlorhexidin, vabelplaster, vitaminpiller, lommetørklæder, smertestillende, plaster og halls. Tænk over de småting, som du en gang i mellem får brug for, og husk dem, udover dine basis toiletsager.

 Underholdning i form af blade, bøger, malebøger eller andet, du kan hygge dig med i stilletimen. Jeg har lidt af det hele med.

 Et vækkeur! Du har selv ansvaret for at komme op om morgenen, så det er ret vigtigt.

Jeg synes at en lille notesbog/dagbog er det allervigtigste at medbringe. Sørg for at skrive alle de små ting ned, så du har et minde fra det bedste år i dit liv.

Listen over nødvendige efterskolesager kunne fortsætte ud i det uendelige, for når man tænker over det, er der brug for mange ting, men jeg synes alligevel at dem, jeg har valgt ud, er det allervigtigste, som man nærmest ikke kan undvære, når man er på efterskole.

1 kommentar:

  1. Det er alt sammen nødvendigheder, og især snack fordi man hurtig kan gå hen og blive lækker sulten! ;-)<3

    Knus
    www.kathrinejohansaen.bloggersdelight.dk

    SvarSlet