onsdag den 18. februar 2015

International Pandekagedag

At det var international pandekagedag i går kan umuligt være gået nogens næse forbi. I hvert fald ikke hvis man læser blogs eller har instagram. Jeg tror at pandekager har en særlig plads i manges hjerter, og at det netop er derfor, at denne pandekagedag er yderst populær. En undskyldning for at spise pandekager. Hvem siger nej til det?

For mig er pandekager også forbundet med så mange rare barndomsminder, og de smager langt væk af hjemlig hygge, disneysjov, regnbueis og hjemmelavet jordbærsyltetøj. Ja, bare tanken fører mig tilbage til mine tidlige barneår, hvor pandekager i særdeleshed var noget, man fik til særlige anledninger og når der rigtig skulle hygges. Der var ikke et øje tørt, når mor annoncerede pandekagebagning, og der efter ganske kort tid duftede sødligt i hele huset. Hvis vi var rigtig heldige, kunne de blive serveret til aftensmad sammen med et stort fad gnavegrønt og frugtstykker. Reglen var at grøntsagerne skulle spises først, og så måtte man ellers gå ombord i pandekagerne med syltetøj, flormelis og sukker. Mhmm... søde barndomsminder!

I takt med at der er kommet flere og flere pandekagealternativer, der kan spises med god samvittighed, er det blevet en mere og mere almindelig "hverdagsspise". Og så kan man jo (næsten) gå helt hen og glemme de klassiske, gode pandekager, der altså består af æg, hvedemel, sukker, smør og mælk. For ligemeget hvor glad jeg er for både grove- og bananpandekager, så er der altså intet, der slår min mors pandekager. Så jeg vil mene, at der skal være plads til det hele. Pandekager i alle afskygninger. What's not to like? Måske med en overvægt af de sunde alternativer, men den ægte slags når der for alvor skal være pandekagefest.

Og pandekagefest, det var det jo nærmest i går. Pandekagedag = pandekagefest. Så hvis jeg havde været hjemme, ville jeg have insisteret på pandekager. Til aftensmad. Med et grøntsags- og frugtfad. Præcis som da jeg var lille. Sådan kunne det jo af gode grunde ikke være, da jeg selvfølgelig er på efterskolen, men så må pandekagerne blive gemt til en anden god gang. Det bliver snart, kan jeg mærke.

Nå, det blev en lang snak om pandekager og barndomsminder, så hvis du er nået helt hertil, fortjener du en opskrift på de bedste(!) pandekager. Så den har du her:

Opskrift på min mors allerbedste pandekager (4-5 personer):
125 g mel
3 dl mælk
2 æg
1 spsk sukker
1 tsk vaniljesukker
1/4 tsk salt
evt. 1/4 tsk kardemomme
30 g smeltet smør, let afkølet (smelt det på den pande, du vil bage pandekagerne på)
topping (for mig er de klassiske pandekagetoppings flormelis, sukker og jordbærsyltetøj - ikke sammen selvfølgelig, men så der er mulighed for at vælge)
  1. Pisk mel og mælk sammen til der ingen klumper er.
  2. Pisk æg, sukker, vaniljesukker, salt og evt. kardemomme i.
  3. Pisk smørret i.
  4. Steg pandekagerne ved middel-middelhøj varme til de har sat sig i kanten, og der er dannet luftbobler på overfladen. 
  5. Vend dem, og steg dem også gyldne på den anden side.
  6. Put en smule fedtstof på panden ved hver anden eller hver tredje pandekage.
  7. Server dem lune med jordbærsyltetøj, sukker og flormelis for den helt klassiske udgave, med nutella og bananskiver for en anden mere luksusagtig favorit, eller med regnbueis for 100% barndomsnostalgi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar