søndag den 1. februar 2015

Løb: 100 Kilometer i Januar

Mit løberi går så godt for tiden! Jeg løber længere og hurtigere, end jeg nogensinde har gjort før. Det gør mig helt glad i låget. Jeg stornyder mine løbeture, og kunne slet ikke forestille mig en hverdag, hvor løb ikke var inkluderet. Selvom jeg er på efterskole, har jeg aldrig løbet mere end jeg gør nu, og det er noget jeg prioriterer højt. Løb er mit frirum og det eneste tidspunkt, hvor jeg er alene, så det er noget jeg vælger at gøre for mig selv. Vi er sammen hele tiden på efterskolen, så jeg har brug for at koble fra og bare være mig, og det er jeg i den grad, når jeg snører mine løbesko og tænder for musikken. Jeg skal blot koncentrere mig om at sætte den ene fod foran den anden, og efterhånden som jeg er kommet i bedre og bedre løbeform, er jeg nået til det punkt, hvor det føles som en form for meditation. Jeg elsker følelsen af at min krop arbejder på den måde, og den form for velvære- og succesfølelse, som indtræffer efter en løbetur. Jeg føler mig fri og stærk, og fyldt med overskud. Det giver mig lidt ekstra at stå imod med, når jeg får tømt hovedet og tanket lidt ekstra på Marie-kontoen.

Målet hedder Lillebælt Halvmarathon til maj, og træningen går planmæssigt fremad. Det er så fedt, at kunne løbe afsted på de lange ture, udelukkende fordi jeg har lyst og ikke fordi jeg skal. Det er altså dét, der udgør den store forskel i mit hoved. Jeg ser frem til den dag, hvor jeg krydser mållinjen til mit allerførste halvmarathon, men jeg nyder også processen for at nå dertil. Jeg kunne aldrig drømme om at opstarte sådan et projekt, hvis jeg ikke havde lysten til at løbe. For for mig, er det, det allervigtigste. At jeg har lyst til at løbe. Hvor langt jeg så kommer og hvor hurtigt det går, det er underordnet. Men at det skrider fremad, og jeg kan løbe længere og længere, gør mig da kun glad. At jeg nu kan løbe 10 kilometer med masser af overskud, og nyde hvert eneste skridt, er det bedste. Og at jeg glæder mig til at skulle løbe længere og længere, er endnu bedre.

De positive vibes omkring løb har også betydet at jeg i januar måned har fået løbet intet mindre end 100 kilometer. På trods af at der røg en hel uge ud af løbekalenderen, da jeg var på skiferie. Det, synes jeg egentlig selv, er meget godt klaret. Kilometerne er fordelt på 3-4 ture om ugen. I hverdagene, hvor jeg er på skolen, har jeg ikke tid til mere end 4-6 kilometer ad gangen, så de lange ture bliver gemt til weekenden. Udover dette har jeg fysisk træning som linjefag to gange om ugen, hvor vi kombinerer fitnessboksning, crossfit, cirkeltræning, spartacus og andre former for træning, hvor hele kroppen bliver trænet, og så styrketræner jeg når jeg har tid, hvilket også primært er i weekenden. Så motion, går jeg skam ikke ned på.

Men det er lysten, der driver værket, og så længe det er tilfældet, vil jeg fortsætte og blot nyde det.

1 kommentar:

  1. Kan virkelig spejle mig selv i de ting du skriver, når du løber! Når man når til det punkt hvor løb bare er en del af ens dagsgang og det bare er inkluderet i dagene, så finder ud af hvor dejlig en ting løb er. Løb er virkelig meget mere end en hård løbetur, det er også frirum som du skriver, og det er der hvor tankerne kan få frit løb. Det er pludselig mega fedt at løbe! :)
    - julieguldbrandt.bloggersdelight.dk

    SvarSlet