lørdag den 28. februar 2015

Lørdagsløb & Lørdagscrumble

Jeg har haft en dejlig lørdag med noget af alt det bedste, jeg ved: Sov længe og spiste god morgenmad. Løb en lang tur med min far i det herlige vejr. Gik i køkkenet og kreerede en lækker lørdagscrumble med æbler og brombær. Læste et par sidder i en god krimi og drak en kop kaffe i varmen fra solens stråler, mens kagen hyggede sig i ovnen, og nød herefter den lune crumble med min familie.

Og nu er jeg træt og øm, og har planer om blot at slappe af resten af dagen. Sådan en omgang crossfit som i går, har resulteret i ømme(!) lår og baller, der bestemt ikke har det bedre efter dagens lange løbepas. Men dejligt og hyggeligt var det trods alt, og jeg elsker følelsen af at være fysisk brugt og træt. Så har man ligesom fortjent en eftermiddag på sofaen, ikke?

Måske I selskab med crumble? Vi har ikke mere, men smut I bare i køkkenet, og fremtryl jeres egen. Den her er uden (rigtigt) sukker, og med meget lidt hvedemel og smør. Så ja, semi-sund vil jeg kalde den. Sund for både sjæl og krop, og med masser af god smag og knas.

Opskrift på semi-sund æble/brombærcrumble med nøddeknas til 5 personer:
2 æbler
220-250 g frosne brombær
saften fra 1 blodappelsin (1 dl)
40 g. stevia rørsukker (kan erstattes med en anden form for sødemiddel eller sukker)
1 tom vaniljestang (kan erstattes af kornene fra 1/2 vaniljestang, 1 tsk vaniljesukker eller et nip vaniljepulver)
1/2 tsk kanel
1 tsk maizena
Nøddeknas/crumble:
30 g hasselnødder
30 g mandler
30 g grovvalsede havregryn
20 g hvedemel
20 g kokosmel
2 spsk drys-let stevia (kan igen sagtens erstattes med en anden form for sødemiddel eller sukker)
1 spsk sirup
15 g smør
  1. Put brombær, blodappelsinsaft, stevia og den tomme vaniljestang i en gryde, og bring det i kog.
  2. Lad det småboble i 5 minutter.
  3. Skær imens æblerne i tern, og vend dem med kanel.
  4. Fisk den tomme vaniljestang op fra brombærene efter 5 minutter, og rør æblerne og maizenaen i. Rør til der ikke er nogen maizenaklumper.
  5. Smør et ovnfast fad med lidt smør/fedtstof, og hæld æble/brombærfyldet i.
  6. Rist hasselnødderne i ovnen ved 180 grader i ca. 10 minutter til hinderne løsner sig, og nulr så dem af.
  7. Hak hasselnødder og mandler, og bland dem i en skål med havregryn, hvedemel, kokosmel og stevia.
  8. Tilføj sirup og smør i små tern, og ælt det sammen med fingrene, til smørret er godt fordelt i dine tørre ingredienser.
  9. Drys crumblen over frugten i et jævnt lag.
  10. Bag crumblen ved 180 grader i ca. 30 min. og lad den køle af 5-10 minutter, inden du serverer den med cremefraiche eller skyr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar