torsdag den 26. februar 2015

Mandag på NÅE

Jeg vil prøve at give jer et indblik i efterskolelivets hverdag, som den ser ud her på NÅE. Meget af vores dag er skemalagt, men fyldt op med gode ting og minimalt af undervisning, og det er det, jeg gerne vil inddrage jer i. Jeg vil gerne fortælle om min hverdag, og så håber jeg at det kan inspirere nogle af jer til at søge efterskole. Det er virkelig det bedste, I kan gøre for jer selv. Måske endda Nørre Åby Efterskole? Det ville være skønt, hvis nogle af jer blev inspireret til at kommer herud og kigge. Vores dage er travle på den herlige måde uden stress. Vi har boglig undervisning med høj kvalitet frem for kvantitet, får serveret mange gode måltider, har mange timer til vores individuelle linjefag og ikke mindst masser af fritid til at slappe af, dyrke motion og bare være sammen. Se bare på denne dag, mandag d. 23 februar 2015:

06:55 - Vækkeuret ringer, og det er op til en ny dag
07:15 - Spisesalen åbner til morgenmad, og klokken 07:25 skal alle være i spisesalen, hvor vi bliver talt op og der bliver sagt godmorgen
07:45 - Værelsesrengøring. 10 minutter til lige at redde sengen, lufte ud og tømme skraldespanden.
07:55 - Områderengøring. For at holde skolen pæn og ordentlig, har alle elever fået tildelt et område på skolen, som vi har ansvaret for. Jeg har fx. toiletterne på KB sammen med en pige fra min gang, så der står jeg og skrubber toiletter hver morgen.
08:20 - Første undervisningsblok starter. Vores undervisning er delt i blokke her på NÅE, så vi har kun to fag om ugen. I denne uge har vi E- og A-fag, hvilket betyder at jeg startede min mandag morgen med fysik/kemi.
09:55 - Formiddagspause og -forfriskning er altid megahyggelig. Her samles en stor del af os i spisesalen til boller, gulerødder, kaffe og the (og nogle gange lidt kage, frugt eller andre rester), og får os en god snak om løst og fast.
09:20 - Formiddagssamling i Grundtvig. Her er der en lærer, der har forberedt et eller andet, fuldstændig frit efter hvad de har lyst til, og så synger vi også altid en sang. Denne mandag hørte vi Pierre fortælle om underlige og mærkværdige dyr; den hovedløse høne Mike og gøns generelt, geder, der falder om når de bliver forskrækkede og forskellige måder hvorpå dyr var blevet brugt under krigen. Ret underligt, og ret sjovt.
09:40 - Undervisningen starter igen, og mit A-fag er engelsk, så det var hvad jeg havde.
12:15 - Undervisningen slutter, og vi har fri fra skole. For nej, vi har ikke mere boglig undervisning.
12:25 - Middagsmaden bliver serveret, og vi skal alle være i spisesalen. Vi får varm mad til middag, hvilket er super lækkert. Hvad vi får er meget forskelligt, men det er altid af gode råvarer, ordentlig kvalitet og (9 ud af 10 gange) serveret med salat til. En håndfuld elever har været i køkkenet for at hjælpe med at lave maden, og efterfølgende skal de også vaske op. Når vi har spist bliver der givet beskeder og uddelt post.
13:00 - Omkring klokken 13 er vi færdige i spisesalen, og så har vi en god times fritid. Ofte bruger jeg den tid på at løbe en tur, og det var også hvad jeg gjorde i mandags.
14:15 - Linjefagene starter. De er individuelle og noget vi selv har mulighed for at vælge. Og så skifter de fire gange om året, så man har mulighed for at prøve noget forskelligt. Jeg har lige nu gallatøj i MOT (mandag, onsdag, torsdag), og har tidligere haft dykning og smykker.
15:15 - Eftermiddagspause og -forfriskning, hvor der bliver serveret frugt, gulerødder, gnaveboller eller lignende i spisesalen til dem, der har lyst. Denne mandag var der gulerødder.
15:30 - Linjefagene starter igen efter pausen.
16:25 - Vi har fri fra linjefag, og har nu slet ikke mere undervisning. Det betyder en times fritid, som bruges på enten at slappe af med hinanden eller træning. For mit vedkommende bød denne mandag på styrketræning med drengene, da dagens løbetur allerede var klaret, men jeg stadig havde masser af energi.
17:25 - Aftensmaden står klar, og spisesalen bliver åbnet. Aftensmaden er rugbrød og en eller flere lune retter, der er anrettet på et stort buffetbord. Hvis man har 1. vagt med sin kontaktlærer og -gruppe, er man mødt ind i køkkenet 16:45, men det havde jeg ikke i mandags.
18:00 - Aftensmaden er spist, der er blevet givet beskeder og informationer om aftenens eventuelle program.
18:30 - Stilletime starter. Hver dag har vi en time, hvor vi skal være på værelset eller gangen, hvor vi har mulighed for at slappe af, lave lektier, tage en lur, læse, ringe hjem eller hvad vi nu ellers har brug for, så længe det foregår stille og roligt. Man kan også gå i spisesalen, og få lektiehjælp og the. Denne mandag havde jeg ingen lektier for, så jeg havde en times afslapning med en god bog og et opkald hjemtil.
19:30 - Stilletimen er forbi, og resten af aftenen er hermed fri. Sådan er det i hvert fald om mandagen. Det betyder at mange går i byen, og resten af os blot slapper af og hygger os på skolen. Nogen træner, og lige netop i mandags havde vi besøg fra Eisbjerghus Efterskole til en mindre badmintonturnering. Jeg spillede ikke selv, men viste nogle af pigerne rundt på vores skole. Det var meget sjovt at høre om hinandens skoler.
21:30 - Aftenforfriskning hvor der bliver serveret et let måltid og masser af the. I mandags havde jeg faktisk 2. vagt med min gruppe, så det var os, der mødte ind i køkkenet klokken 21:15, for at servere knækbrød og lave the.
21:45 - Spisesalen lukker og der er ikke mere forfriskning. Køkkengruppen rydder op, så jeg var færdig i køkkenet omkring klokken 22, hvorefter jeg bare havde den sidste halve times tid fri til kortspil og hygge i Dan T.
22:30 - Skal vi være på eget værelse og på vej i seng. Aftenvagten kommer rundt og siger godnat og slukker lys. Når jeg er smuttet i seng, har jeg dog altid lige en SMS, jeg skal have sendt, en dagbog, jeg skal have skrevet i eller et par sider i en god bog, jeg skal have læst, så det bliver ofte (læs: altid) noget senere før jeg ligger mig til at sove. Og sådan var det også på denne mandag.

Senere vil der følge en tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, så I kan få et indtryk af hvad de forskellige dage byder på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar