søndag den 8. februar 2015

Mit Første Halvmarathon

I dag har jeg gjort noget vildt. Jeg har nået et mål 3 måneder før tid. Jeg har imponeret min familie, min engelsk lærer/crossfit træner, som også var ude og løbe, og mig selv. Jeg har bevist overfor mig selv hvor god form jeg egentlig er i og hvor stærk jeg er blevet. Jeg har gjort mig selv ufattelig stolt. En af mine store drømme er gået i opfyldelse. Jeg har sat en milepæl i forhold til mit løb. Jeg kan nu, for alvor, kalde mig løber. Jeg har nemlig gennemført mit første halvmarathon!

Som nævnt i indlæggene her og her, er jeg tilmeldt Lillebælt Halvmarathon d. 9 maj, og har derfor haft det mål for øje på de sidste måneders løbeture. Lige så stille har jeg bygget distancen op, og min længste tur, indtil i dag, har været 12 km. 

I dag var jeg meldt til et Fruens Bøge (halv)Marathon, der er et lille, hyggeligt løb på Åstien i Odense, som er et af mine yndlingssteder at løbe. En helt flad rute, altid masser af løbere, og simpelthen så smukt og roligt, selvom man befinder sig i Odense midtby. Ruten til løbet bestod af runder á 7 km, som man så kunne løbe 3 gange for et halvmarathon og 6 gange for et hel-marathon. Min plan var bare at løbe den to gange, og dermed få en træningstur på 14 km, som jo er helt fint som træning til halvmarathon i maj.

Men så tog fanden ved mig, og jeg besluttede at snuppe den sidste runde også. Jeg havde flirtet lidt med tanken hjemmefra, så da benene bare var friske og jeg følte mig flyvende, var jeg ikke så meget i tvivl. Jeg havde på intet tidspunkt krise, og havde overskud til at skrue tempoet op de sidste 3-4 km, hvor min far gjorde mig selskab.

Jeg endte ind på en tid, som jeg kun kunne drømme om, som min debuttid. 1:58:50. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at jeg ville løbe mit første halvmarathon på under to timer. Jeg havde troet jeg bare skulle gennemføre. Men med så meget overskud, blev jeg nødt til at presse tiden, og gå målrettet og stædigt efter at komme under de to timer. Og jeg er så overlykkelig for at det lykkedes!

I det hele taget er jeg bare lykkelig over at have haft en så god oplevelse til mit første halvmarathon. Det gør mig simpelthen så glad og stolt, at jeg har klaret denne tur med så stor en grad af overskud, så megen glæde og med så god en tid. Det giver mig endnu mere blod på tanden og løbeglæde, og det er stadig det aller, allervigtigste. At jeg bliver glad af sådanne oplevelser.

Så nu er jeg stolt, glad og meget, meget træt. Ikke så øm, som jeg havde frygtet, men det kan selvfølgelig nå at komme - er spændt på imorgen. Dagen er primært blevet brugt på at slappe af på sofaen, spille spil og spise fastelavnsboller, og det har skam været helt ok efter sådan en aktiv formiddag. 

Nu vil jeg se Jordens Søjler med min mor. God søndag aften til jer!

2 kommentarer:

  1. Rigtig flot gået Marie, det der med at bevise over for sig selv at man kan mere end man tror man er i stand til er en helt igennem fantastisk følelse!:)

    SvarSlet
  2. Hvor er du sej!! :)
    julieguldbrandt.bloggersdelight.dk

    SvarSlet