fredag den 13. februar 2015

Søvn & Dyner

Søvn er vigtigt for vores velbefindende. Det er her, vores krop lader op, restituerer og genopbygger, bliver stærkere og forbereder sig til en ny, krævende dag. Præcis hvilke processer, der sker er et af naturvidenskabens store spørgsmål, men der er ingen tvivl om, at det er livsnødvendigt at få nok søvn. Det er vel ikke for sjov, at vi sover 1/3 af vores liv væk?

Jeg selv er ikke altid så god til at respektere og acceptere min krops søvnbehov. Bevares, jeg sover da hver nat, men bestemt ikke nok. Det anbefales at teenagere sover omkring 9 timer, men det er altså sjældent jeg sover så meget. På nær i weekenderne, selvfølgelig. Det er bare som om, at der er sjovere ting at foretage sig end at sove. Særligt når man er på efterskole. Søvn tager lang tid, og er derfor et parameter, som jeg ofte skruer lidt ned for, i en periode hvor jeg har travlt og mange ting jeg gerne vil bruge tid på. Og så bliver det altså ikke til mere end 7-8 timer ad gangen. Og det er dumt. Det ved jeg godt. For det er jo netop i travle perioder, at det er ekstra vigtigt at få sin søvn. Det er bare så svært at overbevise sig selv om at skulle gå tidligere i seng, når man hygger sig og morer sig med alle sine yndlingsvenner - og sådan er hver eneste aften jo på NÅE!

Noget af det, jeg så til gengæld prioriterer er at jeg sover godt når jeg sover. Det har bl.a. resulteret i at jeg netop har anskaffet mig en ny topmadras. Jeg benytter mig af mindfullness, når jeg skal falde i søvn, skifter mit sengetøj ofte og sørger for at sove med en dyne og pude, som jeg synes er behagelig. Så kan det godt være at jeg ikke får kvantitet, men jeg får kvalitet. Jeg ved ikke helt om det vejer op for hinanden, men under alle omstændigheder er det rart, og jeg kan uden tvivl anbefale det. At gøre det lidt rart, behageligt og hyggeligt at skulle kravle under dynen. Når man nu bruger 1/3 af sit liv på at sove, er det vel heller ikke lige meget, hvilken dyne og madras man har.

Dynefabrikken har et KÆMPE udvalg af forskellige dyner, samt masser af vejledning til hvad man skal vælge. Jeg går lidt og drømmer om en rigtig vinterdyne, til næste vinter, og den kunne jeg måske godt finde på at bestille hos dem. Priserne er i hvert fald nogle af de bedste jeg har set, hvilket skyldes at de selv producerer dynerne, og man dermed kan købe dem til fabrikspris. I kan selv gå ind og se mere her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar