tirsdag den 7. april 2015

De Bedste Gulerodsboller

Der er meget lidt, der slår nybagte boller. Og i særdeleshed gulerodsboller. Det her er min allerbedste, alleryndlings og allerletteste opskrift. Jeg har lavet mange (gulerods)boller, men det er oftest denne opskrift, jeg vender tilbage til. Så simple at smække sammen, og med mulighed for at koldhæve natten over, så du kan servere lune morgenboller for din familie. Rør dejen sammen om aftenen, sæt den i køleskabet natten over, tænd ovnen så snart du står op, put dem i ovnen og dæk bordet og væk familien, mens de bager. Jeg lover dig, at du bliver populær.

Bollerne, som jeg bagte på min "Store Bagedag" har en sprød overflade, men er bløde indeni med en dejlig sødme og konsistens fra gulerødderne, og lidt mere smag og knas fra de forskellige kerner. De grovvalsede havregryn giver også lidt mere gods i bollerne, uden at gøre dem tørre eller kedelige, som forskellige typer grovmel nogle gange kan gøre.

Opskrift til ca. 30 gulerodsboller:
25 g gær
2 tsk honning
1 tsk salt
2 store gulerødder (ca 225 g i alt)
6 dl lunkent vand
1/2 dl olie
80 g græskarkerner
80 g solsikkekerner
80 g hørfrø
300 g grovvalsede havregryn
ca 300 g hvedemel
  1. Smuldr gæren i en skål, tilsæt honning og salt, og lad det "smelte sammen"
  2. Skræl og riv gulerødderne, og tilsæt dem sammen med lunkent vand og olie.
  3. Rør græskarkerner, solsikkekerner og hørfrø i. 
  4. Tilsæt havregryn, og rør dem helt ud i dejen.
  5. Tilsæt hvedemel lidt ad gangen, og rør dejen til den er ensartet og fast, men stadig mulig at røre i med en ske.
  6. Dæk dejen med et viskestykke og lad den koldhæve natten over i køleskabet, eller et par timer på et lunt sted (tip: sæt dejen ind i din mikrobølgeovn uden at tænde den. Her hæver min i hvert fald hurtigt)
  7. Sæt boller af på bageplader med bagepapir, ved hjælp af to skeer.
  8. Bag dem ved 220 grader i 10-15 min. til de er gyldne på overfladen og lyder hule, når du banker dem i bunden.
  9. Lad dem køle af på en rist, og nyd dem gerne lune med smør eller ost og hjemmelavet syltetøj, samt en god kop kaffe og rart selskab.

1 kommentar:

  1. Jeg har prøvet at lave dem nogle gange, og har problemer med at de ikke hæver nok op i ovnen, og at de forblive dejede i midt men knashårde uden på. Nogle råd?

    SvarSlet