søndag den 12. april 2015

Løb: HIIT

Dagens træning blev en kombination af det, jeg lige havde lyst til. Jeg har trænet hver dag, bortset fra tirsdag, denne uge, så det var egentlig ikke fordi det var nødvendigt, men vejret var så dejligt, og mange af pigerne gik i Kaptajn Jespersen (fitnesslokalet på NÅE) i formiddags, så jeg besluttede at gå med, og lave lidt lyst-basseret træning. Det er oftest den bedste form for træning: når man gør det, man har lyst til. Jeg er nemlig af den overbevisning, at træning skal være lystbetonet, og ikke af tvang.

Så dagens træning blev til tunge dødløft, der nok er min yndlings helkropsøvelse, lidt øvelser til biceps og skuldre, som også er noget af det, jeg holder mest af at træne, core-arbejde, der er en nødvendighed, når man løber så forholdsvis meget, som jeg gør, og så HIIT ude i solen og blæsten. High Intensity Interval Training. Humøret var ikke til lang tid i løbeskoene, men følte mig for en gangs skyld i humør til at smadre igennem og banke pulsen helt i vejret. Og det gør man med HIIT. Det er hurtigt overstået og effektivt. Der er flere måder at køre HIIT på, men jeg gjorde følgende ude på vores sportsplads:
  • 5 min. roligt løb til opvarmning.
  • 10 runder á 30 sek. langsomt løb og 30 sek. (næsten) spurt
  • 5 min. roligt løb til nedkøling.
I alt tager træningen altså kun 20 minutter, så det er altså meningen at man virkelig skal presse sig selv på de hurtige intervalpas. Så lover jeg, at man bliver dejligt træt.

Det er en god idé at variere sin træning, og intervaltræning er yderst effektivt, og rigtig godt at inkorporere i sin træning som supplement til længere, rolige ture med en lav og konstant puls. Konditionen bliver boostet af at presse pulsen højt op, og det vil også gavne, når man skal ud på de længere ture, hvor det mere er udholdenheden man arbejder med.

Håber det kan inspirere lidt på denne blæsende søndag. Jeg har, med god samvittighed efter formiddagstræning og gåtur over frokost, plantet min ømme bagdel i en sofa i Dan T, og her tror jeg, jeg bliver siddende længe. Jeg er gået i dovensøndagsmode, og det er faktisk meget hyggeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar